• Google

Det du trenger å vite om Google Shopping


av Gustav Baconcini

Google Shopping har lenge vært spådd å bli søkekjempens neste storsuksess, selv om tjenesten egentlig har vært å finne her til lands i flere år allerede. I dette innlegget forklarer vi hva Google Shopping egentlig innebærer, og hva man som annonsører må gjøre for å bli synlig der.

 

Google Shopping og produktannonser

La oss først avklare litt. Produktannonser, som er en del av Shopping-konseptet, har alt vært å finne her til lands i flere år. Men en prissammenligningsside, som er synonymt med kategorien Shopping i større markeder som USA og Frankrike, har ennå ikke nådd våre breddegrader. Til tross for dette skriver Google, «Resultater fra Google Shopping» som overskrift til produktannonsene – så det er ikke rart det råder en viss begrepsforvirring.

 

Da den nye designen på søkeresultatet ble lansert for et par uker siden, fikk produktannonsene en betydelig mer fremtredende posisjon. Tidligere kunne opp til seks produktannonser slåss om plassen i høyremargen, med omtrent like mange tekstannonser. Nå er altså tekstannonsene helt forskjøvet til toppen og bunnen av søkeresultatet, og produktannonsene er nå åtte stykker – og helt alene – i høyremargen.

 

En gyllen mulighet

Med den nye designen er det altså lagt til rette for at flere skal klikke på produktannonsene. Likevel er det, som du kanskje har lagt merke til, ganske ofte at alle åtte annonseplassene ikke er fylt ut. Og enda oftere skjer det at en og samme annonsør tar opp tre eller fire av de åtte plassene.

 

Det er med andre ord en gyllen mulighet til å begynne med produktannonser allerede i dag!

  • Om den ovennevnte informasjonen ikke er grunn nok til å prøve, kan vi også fortelle at klikkprisene – i ni av ti tilfeller – er betydelig lavere enn på vanlige AdWords-annonser.
  • Og, som om ikke dette var nok, er konverteringen dessuten bedre. Man kan også være sikre på at bare produkter som finnes på lager, vises i annonsene.

 

Dersom du ikke allerede var sugen på Google Shopping da du begynte å lese dette innlegget, er du det sannsynligvis nå. Så, hva kreves for å komme i gang?

 

Guide til å begynne med Google Shopping

Det å komme i gang med produktannonser regnes ofte for å være en lang og vanskelig prosess, men faktum er at det ikke krever så mye. Nedenfor følger en liten guide til å fart på produktannonsene.

 

1. Først og fremst bør du prate med den eller de som er ansvarlig for e-handelsplattformen din og spørre dem om en fil med alle produktene dine, en såkalt produktfeed. Kanskje har du alt en feed for Prisjakt eller Pricerunner? Da skal det ikke være vanskelig å få frem en ny en, med kolonner tilpasset til det som kreves for Google Shopping.

2. Deretter oppretter du en konto i Google Merchant Center. Ingen vanskeligheter der, det er bare å klikke seg inn og fylle ut opplysningene. Her kan du også opprette en kobling til AdWords-kontoen din, for derifra å kunne håndtere produktannonsene. Dersom du er bekymret for om produktene dine kan klassifiseres som ulovlige av Google, bør du sjekke hvilke retningslinjer som gjelder her.

3. Deretter må du bekrefte at det er du som eier nettstedet som ble registrert i Merchant Center. Her stopper en del opp, men så lenge du har tilgang til Google Search Console og/eller en god relasjon til din webansvarlige, skal denne verifiseringen gå smidig. I korte trekk handler det om å legge en liten bit med kode på nettstedet ditt, som Google så gjenkjenner som en bekreftelse på at du faktisk er eier av nettstedet.

4. Når det er gjort, kan du begynne å laste opp produktfeeden din. Vi anbefaler alltid å først foreta en testopplastning, siden den enkelt hjelper å identifisere om en kolonneoverskrift må endres, eller om enkelte verdier mangler eller er feilaktig angitt. Når alt ser ut til å være riktig innstilt, er det bare å laste opp feeden på ordentlig. Første gang dette gjøres, granskes all informasjon manuelt av Google, og det kan ta noen døgn før alle produktene er lastet opp. Når majoriteten av produktene er godkjent, kan du gå til AdWords og begynne å administrere annonsene.

5. I AdWords oppretter du en ny kampanje, Shopping, og angir ID for Merchant Center-kontoen din. Deretter oppretter du enten en annonsegruppe som omfatter alle produktene, eller flere annonsegrupper som inneholder utvalgte varemerker, produkttyper eller kategorier. I og med at konkurransen ennå ikke er så stor i Sverige, anbefaler vi som oftest å inkludere alle produktene, i alle fall i første omgang.


Mest populært akkurat nå
Nye innlegg