• Responsive Design
  • Søkemotoroptimalisering
  • Teknisk SEO

Mobiltilpassede nettsteder – en rangeringsfaktor


av Viva Media

Relativt nylig skrev jeg et blogginnlegg om SEO-trender for 2015. Et av punktene som jeg tok opp, var at Google kommer til å la mobiltilpassede nettsteder bli en rangeringsfaktor. Nå er dette like rundt hjørnet.

Google meddelte for en tid siden på bloggen sin, Google Webmaster Central Blog, at de vil belønne mobilvennlige nettsteder ved søkning på mobiltelefoner. Dette innebærer i praksis at nettsider som ikke er mobiltilpassede, vil komme dårligere ut av det ved mobile søkninger på Google enn det de gjør i dag.

Fra den 21. april kommer altså mobilvennlige nettsteder til å rangeres bedre i det mobile søkeresultatet. Hvor store forandringer i SERPEN det blir, kan man bare spekulere i, men på Googles blogg skriver de selv at det kommer til å bli en betydelig forskjell fra i dag:

“Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.”

hvorfor gjør google dette?

Google har som mål å levere best mulige søkeresultater så fort som mulig. Fokus har alltid vært å gi brukeren en brukervennlig og feilfri opplevelse. Søkevanene våre er endret og vi søker stadig mer på de mobile enhetene våre. Det blir stadig vanligere å bare se en trafikkøkning på mobile enheter, mens besøkende som anvender seg av stasjonære enheter blir stadig færre. Google ønsker ganske enkelt å tilpasse seg dagens søkeatferd.

 

mobilvennlig nettside

Uansett hvilken type virksomhet du driver med, er det viktig å være forberedt på at stadig flere besøkende kommer inn på nettsiden via mobile enheter. På en ikke-fungerende nettside i mobilen risikerer man at den besøkende forlater nettsiden i stedet for å kjøpe noe. Det er til og med en risiko for at den besøkende ikke vender tilbake til en side som ikke vises korrekt i mobilen, noe som leder til en tapt forretningsmulighet.

Hvor godt eller dårlig fungerer nettsiden din når du besøker den med en smartphone eller et nettbrett? Har du sett etter hvor mange besøkende som kommer til nettsiden din fra mobile enheter i Google Analytics? For å se hvor mange besøkende som kommer via en mobil enhet i Google Analytics pleier jeg å velge Målgruppe>> Oversikt og deretter legger jeg til et segment: mobiltrafikk. Da får man frem et liknende bile som vises nedenunder. Selvsagt varierer statistikken fra hjemmeside til hjemmeside og fra bransje til bransje, men bli ikke overrasket om opp til 50 % av trafikken til nettsiden din er fra mobile enheter.

bilde: utdrag av mobiltrafikk fra Google Analytics

 

hva bør jeg gjøre om nettsiden min ikke er mobilvennlig?

Google har i det siste sendt ut advarsler til Google Webmasters Tools om akkurat mobilvennlighet. I uttalelsen fremgår det klart og tydelig at Google ønsker å forbedre den mobile brukervennligheten for nettstedeieren.   

Dersom du har fått en lignende beskjed, er det på tide å fikse nettsiden din. Til dette formål (i tillegg til de tiltakene Google nevner i meldingen), har Google utviklet et gratis analyseverktøy, Mobile Friendly Test, der du simpelthen taster inn nettadressen din og får opp en tiltaksliste.

 

diverse teknikker for mobiltilpasning

Det Google anbefaler innen mobiltilpasning er responsiv design, noe som betyr at man beholder strukturen på nettstedet, men gjør den skalerbar for ulike mobile enheter. Fordelen med å bruke denne teknologien er at den opprettholder URL-strukturen og minimerer risikoen for duplisert innhold. En ulempe ved responsiv utforming er at den kan bli ”tung”, noe som leder til en treg opplastingstid, siden bilder og funksjoner mm. er tilpasset for desktop.

Dynamic serving er en annen metode som betyr at serveren svarer med en annen kode, avhengig av hvilken enhet som besøker den. Man kan si at det finnes to versjoner av nettsiden, men på samme URL. Denne teknikken kan kombineres med den responsive.

Separate nettadresser (subdomener) innebærer å skape et mobilt nettsted på et subdomene og at mobile besøkende henvises til den når de besøker nettstedet. Eksempel: www.domain.se der de tilsvarende sidene også finnes på m.domain.se for mobile brukere. For å hjelpe Googles algoritmer til å forstå at det er en mobilversjon anbefales man å legge til følgende html-kode:

På desktopversionen:

<link rel=”alternate” media=”only screen and (max-width: 640px) href=”http://m.domain.se/page-1? >

Og på mobilversjonen legger man til en canonical-tagg som peker til skrivebordsversjonen:

<link rel=”canonical” href=”http://www.domain.se/page-1? >

Alla de tre løsningene fungerer godt, bare man implementerer dem riktig. Men Google foretrekker den responsive metoden, siden den ikke påvirker URL-strukturen på nettstedet.

 

hva skjer nå?

Det er høyst sannsynlig at en mobilvennlig nettside vil rangeres høyere i Google etter 21. april 2015. Men fremfor alt betyr et mobilvennlig nettsted at dine besøkende kan lese, se og navigere som du vil på siden. Gå ikke glipp av denne muligheten til å forbedre nettsiden for dine besøkende, noe som på sikt vil øke omsetningen på nettstedet ditt.


Mest populært akkurat nå
Nye innlegg