SEO

Søkemotoroptimalisering (SEO) er en naturlig del av alle bedrifters markedsføring. Gjennom kontinuerlig SEO-arbeid kan du fokusere markedsføringen mot de kundene som er interessert i tilbudet ditt.

 

For oss er søkemotoroptimalisering et håndverk der hvert oppdrag er unikt. Det viktige for oss er hva du ønsker å oppnå – riktige besøkende til nettstedet ditt, som gjør de riktige tingene, blir vårt felles mål!

 

Forutsetningene for hva som belønnes og rangeres høyt hos søkemotorene endres stadig, og derfor er grundighet og langsiktighet nødvendig for å oppnå resultater. Vi analyserer nettstedet ditt, identifiserer muligheter og behov og optimaliserer nettstedet slik at det oppdages av søkemotorene og kan gi en god brukeropplevelsen for de besøkende.

 

Hos oss får du en personlig prosjektleder som er ansvarlig for at du får maksimalt ut av investeringen din. Prosjektlederen følger opp og rapporterer resultatene regelmessig, og på denne måten kan vi jevnlig tilpasse arbeidet ut ifra dine spesifikke forutsetninger. Vi legger også stor vekt på å øke din kunnskap og forståelse for søkemotoroptimalisering.

 

Våre SEO-tjenster:

Konsultasjon

  • Tilpasset søkeordsanalyse
  • Optimalisering av nettstedets innhold
  • Optimalisering av nettstedets struktur
  • Strategier for økt eksponering og anbefalinger online

Prosjektledelse

  • Kontinuerlig rapportering
  • Utviklingsforslag og anbefalinger
  • Kontinuerlig feilsøking

 

Ta kontakt, så forteller vi mer!

 

 

Vanlige spørsmål og svar om SEO

 

Hva er søkemotoroptomalisering?

SEO (søkemotoroptimalisering) er en samlebetegnelse for ulike metoder og teknikker som brukes for å få et nettsted til å vises så høyt oppe som mulig i søkemotorenes søkeresultat. Rangeringen av nettsider gjøres automatisk ved hjelp av algoritmer som igjen tar hensyn til flere ulike parametere (over 200 ifølge Google). Gjennom å optimalisere nettstedet ditt for å best mulig samsvare med disse parameterne kan man påvirke nettstedets rangering. Begrepet SEO er en forkortelse av det engelske begrepet Search Engine Optimization.

 

Hva gjør man i praksis?

Hvorfor vises jeg ikke på Google? For å lykkes innen søkemotoroptimalisering arbeider man med følgende områder:

  1. Nettstedets innhold
  2. Nettstedets struktur
  3. Nettstedets eksponering
  4. Brukeropplevelsen

Når man arbeider med disse områdene, er det viktig å alltid ha brukeren i fokus. Utform nettstedet først og fremst med tanke på de besøkende, og dernest med tanke på søkemotorene.

I vår Søkemotoroptimalisering-guide forteller vi mer om de ulike delene av søkemotoroptimalisering, vi forklarer hva de vanligste begrepene betyr og hvordan du kan bruke dem i praksis.

 

Hvorfor søkemotoroptimalisering?

Søkemotorene bedømmer nettstedene og belønner de som fortjener god synlighet i resultatlisten. For å synes bedre i søkemotorenes resultatlister – og for å få flere relevante besøkende til nettstedet – kreves det derfor et strategisk arbeid med å optimalisere siden basert på søkemotorenes kriterier. Her er relevans og kvalitet to hovedfaktorer. Sammen med flere hundre tekniske parametere ser Google på hvordan nettstedet er bygget opp, strukturelt og innholdsmessig, og i hvilken kontekst et nettsted finnes på nettet.

 

Hvorfor er søkemotoroptimalisering et kontinuerlig arbeid?

Søkemotorbedrifter er ute etter fornøyde kunder som vender tilbake. For å kunne levere en så ettertraktet søketjeneste som mulig arbeider Google og de andre søkemotorene stadig med å forbedre tjenestene sine. Dette gjør de ved å bearbeide algoritmene sine – betingelsene som bestemmer rangordningen. Søkemotorenes utvikling de siste årene har ført til at SEO-arbeidet er blitt stadig mer komplekst og sammensatt. Et lønnsomt SEO-arbeid handler derfor om å arbeide strategisk og langsiktig gjennom å søke en forståelse for hvilken retning søkemotorene utvikler seg for å maksimere brukervennligheten.

Vi følger utviklingen hos søkemotorene og viser vei til strategisk SEO. Besøk gjerne vår blogg der vi deler nyheter og tips om søkemotoroptimalisering.

 

Hvordan påvirker søkemotoroptimaliseringen PPC-annonseringen?

Søkemotoroptimalisering er gunstig for Pay per Click-annonseringen. Dette går tilbake til søkemotorenes kontinuerlige arbeid med å tilby en brukervennlig søketjeneste. Google stiller høye krav til nettstedets struktur og relevans. Nettsteder som matcher målgruppens søkeoppførsel, både i forhold til at siden er tilpasset for den besøkende og at produktene eller tjenestene som tilbys presenteres strukturert, får god synlighet i resultatlisten.

 

SEO omfatter arbeid med nettstedets innholdsrelevans. Dette belønnes i sin tur også i en PPC-kampanje som en av faktorene som avgjør kampanjens kvalitetsresultat. Her kan du lese mer om PPC-annonsering, hvordan det fungerer og hvordan  vi kan hjelpe deg med å komme i gang eller utvikle annonseringen.

 

Kan man nå sin målgruppe gjennom søkemotoroptimalisering?

Fremgangsrik søkemotoroptimalisering handler om å ta utgangspunkt i brukeren og la målgruppens atferd styre hvordan nettstedet skal optimaliseres. Ved å aktivt arbeide med en brukervennlig struktur og ved å fremheve sine søkeord og sin geografisk forankring gjør man nettstedet relevant for målgruppen. Det gir i sin tur relevante besøkende og er mer lønnsomt. Det betyr at man ikke trenger å konkurrere riksdekkende om man vil gjøre seg bemerket lokalt. Optimaliser mot en smalere målgruppe – om det så dreier seg om Oslo eller Bergen, Mo i Rana eller Grimstad.

 

Dette er en del av det som gjør hvert SEO-oppdrag unikt. Vi tilbyr søkemotoroptimalisering som er tilpasset din målgruppe, nettside og bedrift – slik at vi sammen kan nå dine mål.