Viva

5 nøkler til å lykkes med skriving for digitale kanaler

Content
Publisert , siste oppdatering

1. Vær nøye med det språklige

La oss starte med begynnelsen, for det kan være godt å ha styr på noen grunnleggende punkter før vi går videre. 

• Ikke vær redd for korte setninger. Normallinjen som øyet orker å følge, er cirka 60–80 tegn lang. Skriv heller kortfattet enn langtekkelig. 
• Bruk helst ikke kolonner på nettet. Hvem vil sitte og rulle opp og ned? Nei, spalter hører hjemme i de trykte mediers verden. På skjerm begynner vi helst i nord og jobber oss rakt nedover i en sørlig retning. 
• Bruk en skrifttype som er leservennlig. Comic Sans er jo i og for seg artig den, men ikke så lett å lese.
• Unngå kursivert tekst, understreking og versaler (store bokstaver) på tekst du vil fremheve. Det er mer vanlig å skumme gjennom tekster når man leser på nettet sammenlignet med hvordan vi leser aviser eller bøker. 
• Bruk innrykk. Et standardinnrykk er tre mellomrom langt.

 

2. Fang oppmerksomheten med en treffsikker overskrift

 

Det å ha en sterk overskrift som tiltrekker seg klikk, er svært viktig. Det spiller jo faktisk ingen rolle hvor bra resten av teksten din er, om overskriften er intetsigende og ingen velger å lese videre. Men å bare lokke til klikk uten at selve teksten leverer, er heller ikke ønskelig. «Alt du har villet vite om…» er jo ikke en helt uvanlig overskrift, men holder den hva den lover? Eller leder den bare til skuffelse? Skriv overskrifter med omhu, det er alt.

• Bruk gjerne tall. Ifølge statistikken fungerer oddetall bedre enn partall. 
• Bruk nøkkelord tidlig i overskriften. Dette er viktig for SEO-en og gjør det enklere for søkemotorene å synliggjøre deg i Google-brukernes søk.
• Her er noen eksempler på klassisk sammensatte overskrifter:
– «10 måter å skrive konverterende annonser» (tall og veldig direkte tiltale)
– «Hvorfor du bør skrive konverterende annonser» (en mer indirekte måte å skrive på som også kan fungere bra)
– «Slik skriver du konverterende annonser» (Her lover du kunnskap, så nok en gang: Sørg for å holde det du lover.)
– «Hva er den absolutt beste måten å skrive konverterende annonser på?» (Fungerer kanskje ikke optimalt for dette temaet, men et spørsmål kan iblant være effektivt.)

 

3. Få leseren raskt på kroken

 

Nå er det vel knapt noen som har gått glipp av uttrykket «attention span». Helt siden Time skrev at vi mennesker har kortere «attention span» enn en gullfisk, har folk snakket om dette. Vår evne til å holde på konsentrasjonen er på stakkarslige 8 sekunder, ifølge Microsoft Corps studie. Når det gjelder tekster på nettet, har du bare noen få sekunder på deg til å få leseren på kroken. Gjennomsnittsinnlegget på Facebook vises i knappe 1,7 sekunder. 

Du må raskt gjøre leseren bevisst på hva teksten din kan tilby leseren og hvorfor den er interessant for vedkommende. Så spar ikke på kruttet i begynnelsen. De som for eksempel skriver lengre avisartikler, kan ta seg råd til å spare på gullklumpene, men ikke du som skriver tekster for nettet. Iblant ser man nettskribenter med forfatterambisjoner som benytter seg av isfjellsteknikken (som bygger på Ernest Hemingways skrivestil), der man forklarer ting på en mer indirekte måte. For eksempel «bakken rakk aldri å tørke» i stedet for bare å skrive «det sluttet aldri å regne». Men på nettet er det ikke tid til subtiliteter og et håp om at leseren skal fange opp underliggende poeng. Så legg omgående lokk på din indre Dostojevski og skriv i stedet i tydelige ordelag!

 

4. Kunsten å skrive kortfattet

 

«Kill your darlings», skrev den amerikanske forfatteren William Faulkner. Ja, det er akkurat det det handler om når man skal skrive kortfattet. Du trenger antagelig å slette enkelte av de setningene/segmentene du er veldig fornøyd med. En ting som min gamle journalistlærer alltid sa til meg, var: «Hva er poenget?» Alt i teksten skal ha et formål og en betydning for leseren, ellers trenger det ikke å være med. Se på det du har skrevet og spør deg selv: Er denne meningen virkelig nødvendig for at teksten skal oppfylle sitt formål og være effektiv?

 

5. Del opp teksten

 

En god måte å gjøre teksten tydelig på er å bruke punktlister. En ny tanke er en perfekt anledning til å benytte seg av et nytt punkt. Det å ta i bruk en punktvis oppdeling gjør teksten helt klart mer leservennlig. Mellomoverskrifter er også viktig for å forsterke en ny tanke/del av teksten. Bryt opp teksten med bilder for å forbedre leseropplevelsen. Dersom dere ikke har en egen fotoentusiast på kontoret, er det mulig å bruke noen av de mange bildebankene der ute som tilbyr gratis billedmateriale.