Så hva bør innholdsprodusentene vite før de faktisk går til verks? Det finnes kunder som overlater altfor mye av ansvaret til dem som skriver innholdet, noe som kan føre til misforståelser som koster både tid og penger for bedriften.
I en undersøkelse utført av Sticky Content fremgikk det at bare drøyt halvparten, 52 % av dem som bestiller content, oppga hvilket formål innholdet hadde. Det handler da om nøkkelbudskap og/eller «call to action». Mindre enn halvparten av dem som deltok i undersøkelsen oppga målgruppe, format på innholdet, kanaler og hvordan det skulle måles. Knappe 40 % brydde seg ikke engang om å lage noen briefing i det hele tatt.
Ved å være tydelig får du det innholdet du har siktet deg inn på. Her kommer en liste over punkter som du bør utrede i briefingen:
1. Mål
Grunnen til at du vil opprette det aktuelle innholdet. Er det for eksempel for å få konverteringer, for å selge en bestemt vare eller for å bygge merkevaren din?
2. Målgruppe
Hvem ønsker du å nå? Vær så spesifikk som mulig. Hvilke behov har målgruppen og hva er det relevant for dem å vite?
3. Kanaler
Sosiale medier? Nettsted? Annonser? Hvor skal det bestilte innholdet synes? Det beste er om du klarer å lage innhold som ved hjelp av mindre kalibrering kan tilpasses ulike formater og kanaler – da får du mest for pengene.
4. Ditt viktigste budskap
Hva er det du ønsker å formidle til målgruppen din? Budskapet bør helst formuleres kort og konsist. Dersom du formidler noe med brede penselstrøk, er risikoen stor for at du ikke treffer ditt tiltenkte mål.
5. Grunner til å tro på deg
Hvorfor skal mottakeren av innholdet du vil skape, tro på det du formidler? Du må formidle argumentene for at produktet ditt/tjenesten din er det du påstår i content-briefingen. Konkurransen i markedet er hard, og du må gripe enhver sjanse for å skille deg ut.
6. Hvilken tone treffer best?
Vil du slå an en formell, likefrem, morsom eller viktig tone? Hvilken tone l formidler innholdet ditt best? Pass på at innholdet har en tone som treffer publikum og passer til formålet.
7. Format og budsjett
Briefingen må inneholde grunnleggende elementer som format, budsjett, tidsfrister og hvordan dette skal måles.
8. Få rettigheter
Ta sikte på å få full rett til innholdet. Siden kan det da gjenbrukes eller tilpasses ulike bruksområder uten at det innebærer økte utgifter.