Viva

6 tips – mobiltilpasset innhold på sosiale medier

Sosiale medier
Viva Media sosiale medier
Publisert , siste oppdatering
  1. Merkevaren

Vis frem merkevaren din tidlig og ofte. De første sekundene er avgjørende. Få med merkevaren og hovedbudskapet i løpet av de tre første sekundene. Budskapet bør ha et tydelig fokus og være lett å forstå, selv om jeg ikke har tidligere kjennskap til merkevaren eller produktene.

  1. Oppmerksomhet

Ta sjansen på å fange oppmerksomheten hos målgruppen. Brukerne sveiper kjapt gjennom strømmen sin, så du må gjøre et umiddelbart og sterkt inntrykk. Generelt sett konsumerer man innholdet 40 % hurtigere i strømmen på mobilen enn på desktop.

  1. Formater

Folk holder mobilen vertikalt 98 % av tiden. Ha dette i mente når du lager materialet ditt. I strømmen fungerer 4:5-formatet best, og for stories skal det være 9:16. Unngå helst det liggende 16:9-formatet, som er vanlig på f. eks. YouTube.

  1. Lyd

Design for visning uten lyd, men for en god opplevelse med lyd. Forsikre deg om at budskapet er visuelt talende, slik at det formidles selv uten lyd. Selv om det fleste ser innlegg i strømmen uten lyd, har 60 % lyden slått på i for eksempel Instagram Stories. Sørg for at det blir en god opplevelse.

  1. Balanse mellom tid og budskap

Det kreves en annen tilnærming til storytelling for mobilen. Prøv kort og godt å finne den perfekte balansen mellom tid og budskap. Gjør videoene så lange som de må være, men så korte som mulig. Annonser under 15 sekunder fungerer best i strømmen, og de stories-annonsene som gir best resultat, er som oftest under 10 sekunder lange. Ha også i mente at innhold som er mellom 10-15 sekunder, også fungerer i de fleste plasseringer.

  1. Prøv deg frem med kreativitet

Annonser med et overraskelsesmoment gjør det best. Gå derfor utenfor komfortsonen og eksperimenter mer. Det kan føles kleint og litt skremmende å være leken og ta i bruk kraftige designelementer, men det øker som oftest annonsens effektivitet. La kreativiteten få flyte fritt, prøv deg frem, analyser og revider.