Basiron

Plettfri digital transformasjon

Galderma Nordic AB er et globalt legemiddelfirma som ble grunnlagt i 1999. Hovedkontoret ligger i Uppsala og et av produktene de har utviklet er Basiron – et reseptfritt legemiddel mot akne.

15 %

I 2017 hadde innsatsen vår resultert i at Basirons omsetning økte med hele 15 prosent og at budsjettet som ble brukt, var 7 prosent lavere enn det foregående året.

Nr. 1

Basiron AC er nå det markedsledende produktet som selges på apoteket for behandling av akne, og salget fortsetter å øke. Dessuten er produktet «top of mind» i målgruppen.

2017

I august 2017 hadde Basirons markedsandeler på bare ett år økt med 3 prosent i den fysiske butikken, det viser statistikk fremlagt av Nielsen.

Behov

Galderma opplevde at markedsføringen av Basiron trengte et løft. Høsten 2016 hyret de oss inn for å få hjelp med markedsføringen i en konkurransebetont bransje. Selskapet hadde tapt bransjeandeler og ønsket å øke salget av Basiron. Galderma ble i 2017 strategikunde hos oss, og vi tok over ansvaret for markedsføringen deres i sin helhet.

 

Vivas løsning

Unge påvirkere som tiltaler målgruppen var en ingrediens i markedsføringen og den slagkraftige kampanjen «Kviser er noe dritt» i sosiale medier ga gode resultater.

Viva skiftet fokus fra markedsføring i tradisjonelle kanaler til markedsføring tilpasset målgruppens faktiske atferd – i alderen 18-25. Dette resulterte i økte konverteringen og økt salg.

Sponsede innlegg i sosiale medier og kreativ annonsering på blant annet Youtube, samt programmatiske kjøp av både bannere og video i diverse miljøer. Synergien mellom de ulike markedsføringsinnsatsene skapte en helhet.

Annonser på Spotify var et naturlig valg basert på atferds- og målgruppeanalysen som ble utført i forbindelse med oppdraget. På Spotify fantes den unge målgruppen som Basiron ville rette seg mot.

Jeg føler stor tillit til Viva Media etter år med samarbeid. Kompetansen deres har virkelig fått fart på salget vårt.

Elisabeth Winborg

Brand Manager hos Galderma