Når Amazon kommer til Sverige, vil dette vekke mange spørsmål hos netthandlerne. Før man lurer på om man bør konkurrere eller samarbeide, kan det være lurt å spørre seg om det i det hele tatt er mulig å ta opp kampen mot en kjempe som Amazon. Det er unektelig Davids kamp mot Goliat – og hvordan kan nettbutikker vinne dette slaget?
Amazon selger i prinsipp hvert eneste produkt som tenkes kan, og suksesshistorien og fremveksten deres er helt eksepsjonell. Grunnleggeren Jeff Boz har som mål at kunden skal kunne kjøpe hva det skulle være via plattformen. Faktum er at Amazon per i dag selger mer enn 12 av sine argeste konkurrenter – sammenlagt! Hva du enn har å tilby som nettforhandler, tilbyr Amazon antakelig de samme tingene, men med et større utvalg innen størrelser, farger og funksjoner, pluss at de ofte har et større sortiment enn de fleste. For en nettbutikk med mindre muskler kan en slik situasjon føles mildt sagt håpløs. Der er lett å begynne å lure på om det i det hele tatt er mulig å konkurrere. Men det finnes faktisk noen ting du kan fylle slyngen din med når du skal møte Goliat.
1. Gjør kjapp levering til en selvfølge
Mot en avgift tilbys Amazon Prime-medlemmer levering samme dag. Men i stedet for som Amazon, å markedsføre dette som en mulighet, kan du la det være en selvfølgelighet for din nettbutikk. Da ligger du steget foran når kunden skal velge mellom å bestille fra deg eller Amazon.
2. Finn din nisje
Noe annet som er en nødvendighet i konkurransen med Amazon, er at du selger på spisskompetansen din. Finn en tydelig nisje i markedet og sats helhjertet på den. Prøver du, som Amazon, å ha et vell av ulike produkter, blir det vanskeligere for deg å få søkeordene dine til å ranke høyt i søkemotorene. Så det er en fordel for deg om det går en rød tråd gjennom lagerhyllene dine.
3. Personlig markedsføring
At du har en personlig kommunikasjon med kundene dine/målgruppen din, kan også være en styrke sammenlignet med Amazons markedsføring som skyter bredt gjennom å satse på søkemotormarkedsføring som effektivt når ut med produktene, men mangler en markedsføring tilpasset hvert produktområdes målgruppe. Sats på ”content marketing”, en innholdsrik markedsføring som tilfører en merverdi og kommuniserer personlig – da bygger du opp en tillit til akkurat ditt forretningsområde, noe som Amazon ikke har kapasitet til å levere.
Det kan også være nyttig å se på andre store aktører som trues av Amazons dominans på nettet. I USA har Walmart lenge kjent på konkurransen fra Amazon og utvikler nå en strategi for hvordan de kan imøtegå den. Walmarts styrke ligger i de fysiske butikkene som er kjernen i virksomheten deres, samtidig som de befester sitt nærvær gjennom en lett-tilgjengelig og velfungerende nettbutikk. I tillegg satser de på en ektefølt kundeservice, fordeler og et bredt utvalg av leverandører for å skape samklang mellom online- og offline-handelen i kampen mot Amazon.
Samlet sett kan man konstatere at taktikken til en mindre nettforhandler må skille seg radikalt fra den strategien som Amazon selv har.
Det amerikanske forretningstidsskriftet Fortune anbefaler nettbutikker å tenke som Muhammad Ali, som lovet å ”float like a butterfly, sting like a bee”, da han gjorde seg klar til å møte tungvekteren Sonny Liston – og i netthandelens tilfelle Amazon.
For å kunne konkurrere med Amazon må man altså ikke fokusere på de harde verdiene. Økonomisk kan man ikke konkurrere mot dem, og ei heller ikke hva gjelder teknikk eller plattformer. Men man kan gi dem en utfordring rundt de myke verdiene, som for eksempel kundeopplevelsen og det enkelte kundemøtet.