11 tips før lanseringen av et nettsted

4

Publisert 01 oktober 2018, 11:10 av Lukas Lind

Dersom man ikke vises, finnes man ikke. Ja, slik kan man sette på spisen betydningen av å ha et kvalitativt og gjennomtenkt bedriftsnettsted. Her er noen nyttige tips å ha i mente før man trykker på lanseringsknappen.

 

1. Tilpass etter målgruppen

Det er viktig at man oppretter et nettsted som tiltaler den man vil at det skal snakke til. Hvem er det egentlig nettstedet er opprettet for? Hva er deres utfordringer og hva er de interessert i? Det neste spørsmål å stille seg, er hva man ønsker at den besøkende skal gjøre på nettstedet? Skal de kjøpe produkter? Skal dere formidle kunnskap? Skal det lokke besøkende til butikken? Skal kundene kunne kommunisere med andre personer? Den funksjonen man ønsker å oppnå, må aktiveres så tidlig som mulig på nettstedet. Gjør det enkelt for de besøkende!

 

2. Kludre ikke til kommunikasjonen

Prøv å skrive så enkelt som mulig for at kundene/de besøkende så kjapt som mulig skal kunne forstå hva det er dere vil formidle. Så glem det jeg velger å kalle for «skryte-språk», altså unødvendig komplisert språk bestående av akronymer, uklare synonymer og rekordlange setninger. Det viktigste er å få kunden til ikke å føle seg utelukket. Husk at ingen kjenner en bedrifts produkter og bransje  bedre enn eierne selv. Når det gjelder bilder på nettstedet, er det viktig at de står til følelsen man ønsker å formidle. Det er ofte den umiddelbare magefølelsen i bildet som taler til mottakeren. Var den lys? Mørk? Fargerik? Smakfull? Bilder er sinnets morsmål, så sørg for å velge bilder med omhu som kompletterer eller forsterker det som sies skriftlig.

 

3. Mobiltilpass nettstedet

IIS-rapporten ”Svensker og Internett” viste at i løpet av 2017 surfet 85 % av hele Sveriges befolkning på mobilen, og hele surfet 76 % daglig. Det er altså viktigere enn noensinne å tenke «mobile first». Fra og med mars 2018 indekserer Google først de nettstedene som allerede er mobiltilpassede. Foran de som driver et ikke-mobiltilpasset nettsted, dukker det nå opp advarsler i Search Console. Så om man ønsker enklere og kjappere tilgang til kundene, få styr på den grafiske profilen og å unngå at de besøkende må laste ned en app, da er mobiltilpasset veien å gå.

 

4. Ha tydelige Call-To-Actions

CTA eller Call-to-action er den aktiviteten man ønsker at en besøkende på nettstedet eller en mottaker av en e-postutsendelse skal utføre. Ofte handler det om å få den besøkende til å klikke på en knapp, en lenke eller et bilde. Det er en uhyre viktig del av en destinasjonsside på nettstedet, der man siden kan måle konverteringer og sørge for å virkelig fange opp dem som er interessert i det man har å tilby. La teksten være kort og konsis, skriv i første person og fremhev knappen tydelig. Les mer om CTA her.


5. Velg riktig domenenavn og webhotell

Det er viktig at den besøkende finner siden din, det kan vi nok enes om. Så hold det enkelt, la domenenavnet stemme overens med bedriftsnavnet. I og med at alle snappe opp et domenenavn, er det viktig at man registrerer navnet så snart firmaet er etablert. Om man er i ferd med å opprette en virksomhet, undersøk om domenenavnet er ledig alt tidlig i prosessen. Man kan også tenke søkemotorvennlig og la noen av de vanligste ordene som kundene søker på, finnes i domenenavnet. Men kludre det ikke til altfor mye. Når det gjelder webhotell, finnes det et vell av valgmuligheter. Her avgjøres valget av hvor stort nettsted man planlegger å bygge, hvilken trafikkmengde man vil ha til nettstedet og webhotellets responstid. Sørg for at webhotellet gjør det mulig å ha e-postadresser koblet til domenet. Pris, support, oppsigelsestid og språkstøtte er andre faktorer. På testat.nu kan man undersøke hvilket domene som kan passe til ens bedrift.

 

6. SEO-tips

Når man lanserer et nytt nettsted, er SEO-arbeidet en viktig del av dette. Rangeringen i søkemotorene kan kraftig påvirkes dersom jobben ikke utføres ordentlig. Sørg for at nettstedet ikke tar mer enn 3 sekunder å laste, uavhengig av hvilken nettleser det gjelder. Her følger noen viktige punkter.

 

7. Omdiriger URL-er

Et av de absolutt viktigste punktene. Sørg for å lagre alle URL-ene fra det gamle nettstedet før dere setter i gang arbeidet med det nye. Den enkleste måten er å lagre ens XML-sitemap. URL-er kan også finnes i Google Search Console, under søketrafikk –> søkeanalyse –> klikk –> sider. Her kan man generere en liste med alle URL-er som Google har indeksert og siden eksportere til en CSV-fil.

 

8. Tenk igjennom strukturen

Tenk på nettstedets struktur allerede før den bygges. En godt planlagt lenkestruktur gjør det enklere for «Google-crawlers» å navigere mellom sidene på et nettsted. Interne lenker kan bidra til å redusere dybden på nettstedet ved å opprette relevante lenker mellom sider på nettstedet. Glem ikke å opprette spesifikke destinasjonssider for søkeord som dere vil vises på.

 

9. Opprett din egen 404-side

Feilsider eller 404-sider er de sidene som vises for den besøkende som har prøvd å besøke en side på et nettsted som ikke er tilgjengelig. Det er langt fra alle nettsteder som har opprettet sine egne 404-sider. 404-sider innebærer ofte en høy bounce-rate, men det er faktisk mulig å opprette en side som fanger opp den besøkende og ikke bare oppgir den klassiske «tilbake»-lenken som eneste alternativ. Om man for eksempel har en nettbutikk, kan det være en god idé å la 404-siden bestå av et søkefelt der den besøkende som var på jakt etter et bestemt produkt (hvis side fungerer dårlig), kan foreta et nytt søk. Et tips er å la 404-siden ha en klikkbar logg, et søkefelt, forklaringer, lenker til populære sider og gjerne en lenke der den besøkende enkelt kan sende en e-post til en ansvarlig.

 

10. Google Analytics — sikker sporing

Sørg for å flytte over den gamle sporingskoden til det nye nettstedet før det lanseres. Pass på at sporingen fungerer ved å se igjennom Google Analytics-kontoen i sanntid -> oversikt. Glem ikke å oppdatere målene i Google Analytics ettersom URL-er kan ha blitt endret, og navn på formler som man vil måle, kan ha skiftet navn.

 

11. Opprett et oversiktsdokument

Å bygge et nytt nettsted kan være et omfattende arbeid med et hundretalls sider å holde oversikten over. Enkelte systemer krever dessuten manuelle omdirigeringer, mens visse servere gjør det automatisk mulig med et knappetrykk. Sørg for å holde oversikten over alt innholdet ved å opprette et oversiktsdokument som man nøye haker av i løpet av prosessen. Om man for eksempel bruker et delt dokument på Google Drive, kan samarbeidet fungere utmerket når man flytter URL-ene uten å risikere brutte lenker.

Dersom dere er ute etter flere SEO-tips før lanseringen av nettstedet, har vi skrevet om dette i et tidligere blogginnlegg.

Liker
Liker Elsker Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i innboksen din!