10 tips til hvordan du kan gjenbruke innholdet ditt

3

Publisert 18 juni 2018, 08:06 av Lukas Lind

Ved å opprette innhold for sosiale medier og nettstedet ditt, generer du trafikk. Et godt innhold konverterer besøkende. Men ja, det er tidkrevende å hyppig publisere matnyttig og relevant innhold.

Det å opprette kvalitativt innhold for dine eide medier, slik som sosiale medier og nettsider, kan være tidkrevende. Etter brainstorming, research, skriving, fremstilling av passende billedmateriale og SEO-tilpassing av teksten, kan det iblant føles som om innlegget hurtig slukes av fortiden. Men hvorfor ikke gjenbruke innholdet i så mange former som mulig? En god del av det innholdet du har skapt, kan antageligvis resirkuleres på ulike vis i lang tid fremover.

Her får du 10 tips til hvordan du kan gjenbruke innholdet ditt for å spare både tid og krefter, samt gi målgruppen din en mer rettferdig sjanse til å oppdage det innholdet som du har lagt krefter i å opprette. Som kjent er repetisjon kunnskapens mor.


1. Lag filmklipp

Forvandling av tekst fra en bloggpost til engasjerende og visuelt tiltalende levende bilder gir definitivt nytt liv. Det er også et format som genererer flere klikk og som er lettere å ta til seg enn et massivt tekstsjokk. Det å lage video trenger ikke være spesielt vanskelig. Dersom du ikke har tilgang til kamerautstyr, kan det ofte holde med et mobilkamera for å lage innhold som mottakeren kan sette pris på. Video bør absolutt være en del av kommunikasjonen din – innen 2020 antar man at opp til 70 % av alt som konsumeres på mobiler vil være video.


2. Spill inn podcast

Er det noen av tekstene dine som kunne fungere som  podcaster? Dette er en ypperlig måte for målgruppen din å kunne ta del i innholdet ditt mens de vasker opp eller er ute og jogger. Hvorfor ikke invitere gjester til å diskutere dine mest bærekraftige temaer i samtaleform? Det trenger ikke å være snakk om timelange episoder, men kan helt klart være av den kortere typen. Folk bryr seg mer om verdien du tilfører, enn lengden på episoden. Det finnes rikelig med populære podcaster med stramme femminutters episoder.


3. Publiser et oppdatert innlegg

Planlegger du å oppdatere et eldre innlegg med nye fakta? Hvorfor ikke lage et helt nytt innlegg i stedet, der du resirkulerer tekst fra tidligere innlegg? Men husk at du alltid kan lenke til det foregående innlegget i emnet.


4. Bruk bilder og sitater

Instagram Stories brukes flittig av både privatpersoner og bedrifter. Dette formatet kan du enkelt bruke for å resirkulere et eldre blogginnlegg. Du kan bruke det samme bildet der du legger på tekst med tankevekkende sitat fra innlegget. Har du et blogginnlegg med 10 tips, kan du publisere tre av tipsene på Stories og fortelle at de kan lese resten på bloggen, med en lenke som du midlertidig plasserer i bioen på Instagram.


5. Foredle en punktliste

Du har kanskje en eldre punktliste spekket med 10 nyttige tips som fremdeles er relevante? Lag et lengre innlegg rundt hvert punkt – vips, så har du ti nye innlegg som antakelig vil vekke målgruppens interesse på samme måte som den opprinnelige listen gjorde. Ikke glem å lenke til de lengre versjonene under hvert punkt i listen, som det absolutt kan være på tide å republisere nå som den er blitt mer mettende takket være alle lenkene.


6. Ta i bruk en ekspert

Hvis du har skrevet om en nyhet innenfor bransjen din, kan et enkelt grep være å intervjue en ekspert på emnet – gjerne noen med et nytt og friskt syn på saken.


7. Infografi kan være effektivt

Å gjøre tallene levede kan være en veldig god måte å gjenbruke innhold på. Ta de beste og tydeligste tallene fra innlegget ditt og visualiser dem med et bilde. Bildet kan inneholde søyler, kurver eller kakediagram. Infografi deles gjerne og ofte på sosiale medier, noe som medfører en god sjanse til å få spredning med denne metoden.


8. La hvert budskap få ta plass

Neste gang du skal skrive et innlegg: Skriv et utkast, les igjennom innholdet og spør deg selv hvilke deler som kan stå på egne bein i et separat innlegg.


9. Rid på din egen bølge

Er det noen av innleggene dine som har generert ekstra mye trafikk eller likerklikk? Sørg for å slenge på flere kubber mens det er ild i glørne. Skriv artikler med vinkler på originalteksten der du kan lenke til originalen slik at den fortsetter å generere trafikk og interesse.


10. Kommuniser innholdet via mail

Man skal ikke undervurdere folks innbokser. Det å opprette en automatisert e-postkampanje er en effektiv måte å forsikre deg om at du når dine engasjerte kontakter med ditt beste materiale. Her kan du absolutt anvende eldre innlegg som fremdeles er relevante. Bidra kontinuerlig med verdi til publikummet ditt, så forblir du høyaktuell.

Mer Viva i innboksen din!