3 tips for å styrke brukeropplevelsen av din hjemmeside

2

Publisert 21 september 2018, 13:09 av Kristoffer Moen

Ut i fra et SEO perspektiv så er det viktig å utarbeide og styrke brukervennligheten for fremtidens nettsider. Vi ser gjennom flere Google algoritme oppdateringer at de gir økt organisk synlighet til de nettsidene som har utviklet en god brukervennlighet. Dette resulterer igjen at de kan hente viktige plasseringer i forhold til sine konkurrenter.

Det finnes et utrolig stort utvalg av produkter og tjenester som vi alle kan velge mellom på nettet. Med flere valgmuligheter enn noen gang så har vi også blitt mer selektive av hva slags produkter vi vil benytte oss av. Har vi mulighet til å få et skreddersydd produkt som er både er ekslusivt og som ikke andre kan tilby så er dette et stort salg argument. De store merkene som for eksempel Nike og New Balance har benyttet seg godt av dette de siste årene. På deres hjemmesider så kan du ved noen enkle tastetrykk, skape din helt unike joggesko ved at tilbyr 20 forskjellige innstillinger. På denne måten kan du få helt unike sko med akkurat de materialene, fargene og utseende du ønsker.

Nedenfor har vi samlet tre konkrete tips om hvordan du allerede i dag kan styrke din brukeropplevelse av nettsiden:

1. Utvikle relevant tekst for dine besøkende

 

Det har i lang tid vært utbredt innen SEO å utvikle mye tekst som inneholder flest mulig aktuelle søkeord for å vinne synlighet av Google. Trendene vi ser på mange nettsider i dag er at Google gir større synlighet til de sidene som presenterer tekst som er relevant for brukeren enn mye tekst som tidligere var en større faktor.

Gå gjennom tekstinnholdet på din side i dag og spør deg selv: hva behøver brukeren av informasjon? Hvilke spørsmål kan brukeren ha for dette spesifikke produktet? Ved å stille slike spørsmål vil du enklere kunne styrke brukervennligheten men også samtidig få bedre synlighet av Google.

2. Implementere klare «call to action» knapper

 

Forskning har vist de siste årene at vår evne til å holde vårt oppmerksomhet har blitt kraftig redusert etter vi begynte å bruke smart telefoner i vår hverdag. Som et resultat av dette har vi mindre tålmodighet til å lete etter det vi ønsker å kjøpe eller skaffe informasjon om. Det er derfor helt kritisk å tydeligjøre klare «Call to action» funksjoner som knapper, video og skjemaer gjennom hele nettsiden. Det er spesielt viktig å ha en god utviklet forside da mye av den vanligste trafikken ledes inn der.

3. Prioritere rett content for brukeren

 

De siste årene har antall brukere på mobil gått forbi brukere på desktop og dette har hatt stor betydning på hvordan vi bruker og leser nettsider. Det er viktigere enn noen gang å prioritere riktig innhold til brukeren på hver enkelt side. Er det en netthandel side så er det viktig å prioritere at produktene synes så fort så mulig, men er det et flyttebyrå vil det være naturlig at kontaktinformasjonen er det første som kommer presentert.

Det er flere områder som man kan jobbe med for å øke brukervennligheten men det er disse tre tipsene vi ville ha begynt å jobbe med!

Masse lykke til med arbeidet!

Mer Viva i innboksen din!