Viva

3 tips – slik animerer du film i henhold til kundereisen

Content
Publisert , siste oppdatering

Animert filmmateriale evner virkelig å levendegjøre din grafiske profil og tilbudet ditt. Ifølge Aberdeens siste rapport har en markedsfører som bruker video, 49 prosent raskere inntektsøkning sammenlignet med bedrifter som ikke bruker levende bilder i markedsføringen sin.

Animert film kan visuelt uformes på ulike måter og fylle flere ulike nøkkelfunksjoner i markedsføringsstrategien. Dette kommer vi tilbake til senere i teksten. Vi begynner med å se på noen vanlige former for videoer.

 

Produktvideoer

 

Å lage en film som forteller omverdenen om ditt nyeste produkt er en perfekt måte å bruke levende bilder på. Sammenlignet med statiske bilder kan du her vise frem produktene fra mange vinkler og ta i bruk tekst, grafikk og kanskje stemme som gjør at mottakeren får et tydelig bilde av produktet du selger.

 

Her kan du se en enkelt animert, men svært funksjonell produktfilm som vi i Viva Media har hjulpet Toveks bil med:

 

 

 Men det trenger ikke å være en velprodusert video i 4K-kvalitet for at videomarkedsføringen skal være effektiv. Eksempelet nedenfor er av en enklere natur, der bilde og tekst er slått sammen til levende bilder. Denne produktvideoen laget vi for å markedsføre en av bedriften Veteks industrisatsninger:

 



«Explainer»-videoer

 

Hensikten med såkalte explainer-videoer er akkurat som navnet lyder – å forklare komplekse produkter, hendelser eller tjenester på en enkel måte. Hvilke ingredienser den inneholder, er ikke skrevet i stein, men grunnmalen er bilder, animasjoner, tekst og helst en fortellerstemme. Her er et eksempel på en explainer-video som vi i Viva Media var med og fremstilte for selskapet Galderma, hvis produkt Basiron her forklares på en underholdende og samtidig informativ måte:

 

 

 

«Infographic»-videoer

 

Dette formatet minner om explainer-videoen, men er ofte av en enklere sort. En infographic-video har ofte ingen fortellerstemme, men her er det tekst, bilde og animasjoner som gjør jobben. Denne typen video har ofte musikk som vekker riktig stemning, og som står i samklang med det bedriften vil formidle. 

Her har vi hjulpet Seterra Geography med å markedsføre sin gratis geografi-quiz. Ved hjelp av enklere animasjoner og tekst er det nok ingen som går glipp av poenget her: 

 


Egendefinerte formater for ulike kanaler

 

Å bare lage én eneste video i samme format og bruke den i samtlige kanaler er ikke noe vi anbefaler. Det er nødvendig å opprette en kampanje med en helhetlig tanke for å oppnå maksimal effekt av videomarkedsføringen. 

I henhold til vår kunnskap om de ulike digitale plattformene anbefales følgende opplegg: 

  • Versjon på 6 sekunder i 16:9 + 9:16 for stories på Facebook og bumpers på Youtube. Optimalisert for rekkevidde- og merkevarebygging.
  • En animert film på 30 sekunder i 16:9 + 4:5 for nettsted og Youtube. Optimalisert for overveielse.
  • Versjon på 15 sekunder i 16:9 + 4:5 for annonsering på Facebook/Instagram og Youtube. Optimalisert for konvertering.

 


Lykke til! Hvis du trenger ytterligere eksperthjelp, vet du hvor du kan henvende deg!