Viva

4 faktorer som avgjør om AdWords-kampanjen blir middelmådig eller utmerket

Google Ads
Publisert , siste oppdatering

Annonsering i forbindelse med aktive søk på Google innebærer store markedsføringsmuligheter.

Men fremgangsrik annonsering kommer ikke av å trykke på en startknapp og håpe på det beste.

For å oppnå best mulig resultat må man utvikle og bearbeide en Google AdWords-konto. I dette innlegget fremhever vi fire faktorer som er avgjørende for resultatet av AdWords-annonseringen din.

  1. Relevans

Et av de absolutt viktigste aspektene når du skal begynne å annonsere på AdWords, er å være relevant. En vanlig feil er å legge til søkeord som er altfor brede, noe som gjør det vanskelig å oppnå lønnsomhet med kampanjene. Siden du betaler hver gang noen klikker på annonsen, er det dumt å kjøpe søkeord der sannsynligheten for konvertering er liten. Sørg for at søkeordene og annonsetekstene er relevante for det tilbudet du har. Ha oversikt over søkeordene og legg til negative søkeord om du får trafikk fra ikke-relevante søk fra brede og frasematchende søkeord.

  1. Kvalitetsresultat

Annonserankingen avgjøres ut ifra bud og kvalitetsresultat. Hvert søkeord har et kvalitetsresultat i skalaen én til ti. Med et høyt kvalitetsresultat anser AdWords at søkeordet er relevant for annonsen og landingssiden. Om du øker kvalitetsresultatet på et søkeord, kan du havne på en bedre posisjon uten å øke budet, eller så kan du senke budet og likevel beholde den samme posisjonen.

En viktig faktor for kvalitetsresultatet er hvilken CTR du har på søkeordet. Husk at annonsetekstene skal være relevante for alle ordene i en annonsegruppe. Del opp søkeordene i flere annonsegruppe om det er vanskelig å få til annonsetekster som er relevante for alle søkeordene i annonsegruppen.

Pass på å teste mange av annonsetekstene for å øke CTR-en. Prøv å finne nye annonsetekster som slår den beste annonseteksten for hver annonsegruppe. Begynn med å fokusere på annonsegruppene som har mye trafikk og høy kostnad, siden er forbedring i kvalitetsresultatet gir mest der.

Andre ting der er bra å ha i mente når det gjelder kvalitetsresultatet, er å lenke trafikken til relevante og lettnavigerbare landingssider. Sørg for å bruke de annonsetilleggene som AdWords tilbyr.

  1. Nøkkeltall

En av de første tingene du bør gjøre når du skal begynne å annonsere, er å komme frem til hva som er målsettingen med annonseringen. Hvilket nøkkeltall må du oppnå for at du skal kunne si deg fornøyd? Hvor mye penger er du villig til å investere før du oppnår nøkkeltallene dine? All konverteringssporing bør være opprettet før en kampanje lanseres.

  1. Optimalisering

Når du så har oppnådd lønnsomhet i kampanjene dine, finnes det ofte veldig mye mer du kan gjøre for oppnå enda bedre resultater. Ting du bør holde øye med, er hvordan nøkkeltallene varierer mellom ulike enheter, tider på døgnet og ukedager. Sørg for å gjøre justeringer basert på forskjellen. Om du for eksempel ikke når nøkkeltallene dine om nettene og helgene, kan du justere ned budene på disse tidspunktene.

På mobile enheter finnes det bare to sponsede lenker høyest oppe i trefflisten. Det gjør at en snittposisjon på 2,8 er betydelig dårligere på mobile enheter enn på datamaskiner. Om du når nøkkeltallene dine fra mobiler og har en snittposisjon på 2,8, bør du altså overveie å justere opp budene for mobile enheter, for å øke den lønnsomme trafikken.

Dersom du hele tiden foretar endringer uten å samtidig foreta en god oppfølgning, kan det være vanskelig å forstå hvilke endringer som er lønnsomme og hvilke som ikke er det. Husk å samle tilstrekkelig med statistikk før du forkaster en forandring.