5 ingredienser til en virkningsfull CTA

3

Publisert 05 juli 2018, 13:07 av Lukas Lind

CTA eller Call-to-action er den aktiviteten du vil at en besøkende på nettstedet eller en mottaker av en e-postutsendelse, skal utføre. Ofte handler det om å få den besøkende til å klikke på en knapp, en lenke eller et bilde. Det er en uhyre viktig del av en destinasjonsside på nettstedet ditt, der du kan måle konverteringer og sørge for å virkelig fange opp de som er interessert i det du har å tilby.

I bunn og grunn handler det om tydelighet. Hva er det du vil at den besøkende skal gjøre? Og hvordan gjør du det så enkelt som mulig for den besøkende å forstå hva det neste steget er? Den minste forvirring kan være det som fører til at den besøkende ikke utfører det du ønsker at han eller hun skal utføre. Her kommer noen konkrete tips som det er godt å ha i bakhodet når du skal opprette en CTA.

 

1. La teksten være kort og konsis

Bruk en tekst med få ord for å mest effektivt få den besøkende til å gjøre det du vil den skal gjøre. For eksempel «Les mer om…», «Last ned en kopi», «Abonner på nyhetsbrevet vårt». Det viktige her er at de maner til handling, snarere enn å være informative. Sørg for at den gjenværende teksten på nettstedet ditt svarer på den besøkendes alle spørsmål, slik at du kan la CTA-knappen gjøre jobben sin. Det kan også fungere godt å legge litt «tidspress» på den besøkende ved å bruke fraser som «nå», «allerede i dag» eller «med det samme» for å få litt fart på den besøkendes pekefinger.

 

2. Skriv i første person

Når det gjelder copy, er et av det absolutt mest virkningsfulle ordene å bruke «du» eller «din». Det gir effekten av at hvert individ opplever seg som direkte og personlig tiltalt. Men undersøkelser (copyblogger.com) har vist at når det gjelder CTA-knappen på slutten av teksten, er det mest effektivt å skrive i første person. Så bruk for eksempel «Vis min statistikk» i stedet for «Vis din statistikk» så legger du til rette for at enda flere vil konvertere.

 

3. Framhev knappen ordentlig

Hvis nettstedet ditt består av for eksempel mye blå farge, er det ikke optimalt å la CTA-knappen være blå også. Tenk på at den skal «poppe», altså dra blikket til seg og oppfordre til handling. Sørg også for at det finnes litt luft rundt knappen (slik at den står ut ifra øvrig innhold) og at du ikke anvender deg av for mange ulike CTA-er tett innpå hverandre, da blir det mest bare forvirrende for den besøkende. CTA-en plasseres som oftest ikke øverst på en landingsside , men snarere etter informasjonen.

 

4. Mål og analyser

Med analyseverktøyet Google Analytics kan du se om dine besøkende gjør som du vil på nettstedet ditt. Følger de dine CTA-er? Gjennomfører de bestillingen eller handlingen som du ville at de skulle gjennomføre? Hvis ikke, kan det være på tide å korrigere CTA-knappen eller gå gjennom innholdet i sin helhet. Test gjerne ulike farger og plasseringer og ord i CTA-knappen for å se hva som fungerer best.

 

5. A/B-testing

Om du har mange besøkende på nettstedet ditt, kan du utføre såkalte A/B-tester for å teste to ulike versjoner av en side og se hvilken som gir best resultat. Bruk verktøy som f. eks. Google Optimize for å få hjelp med å utrede hvilken versjon som er best. Du anbefales imidlertid å få inn 250 konverteringer per versjon for å kunne se et berettiget resultat. Har du et lavt antall besøkende på siden, kan det dessverre ta ganske lang tid.

 

Og ja, en ting til. Ikke glem at knappen din må se ut som en knapp. Selv om du vet at man kan klikke på et bestemt bilde, er det ikke sikkert at den besøkende forstår det. Opprett i stedet en knapp med tydelige kanter/avgrensninger og legg muligens til en liten skygge. Selvsagt kan knappene utformes på mange ulike måter, men her er noen eksempler på hvordan de kan se ut.

Så, lykke til med å lede kundene dine videre i kjøpsprosessen.

Liker
Liker Elsker Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i innboksen din!