5 innsikter fra YouTube Analytics

2

Publisert 22 juni 2021, 07:06 av Sofie Benneborg

De fleste har nok styr på Google Analytics og den mengden av innsiktsgivende datamuligheter man har tilgang til der. Men visste du at det også finnes YouTube Analytics? Uansett om du bruker YouTube-kontoen din til annonsering, organisk, betalt eller begge deler, finnes det spennende tall å hente derfra. Her gir jeg deg mine topp 5!

 

Første trinn: Logg deg på YouTube Studios og velg Analytics fra menyen.

 

Unike seere

 

Det første tipset jeg har, er at du i YouTube Analytics finner et estimert antall unike seere! Dette kan være ekstra interessant å se på hvis du annonserer på YouTube, for å se hvor mange unike seere annonseringen har nådd ut til. Du kan velge å se estimert antall unike seere for hele kanalen, eller utvalgte videoer. Legg merke til at du er begrenset til å velge en 90 dagers periode som maks. Dette trenger derimot ikke å være de siste 90 dagene, men 90 dager totalt i den perioden du ønsker å se.

 


De mest populære videoene med sluttskjerm

 

Hvis du benytter deg av sluttskjermer, får du opp data for hvor mange klikk de respektive sluttskjermselementene har fått. Du kan finne ut hvilke av videoene som får flest klikk og se om du kan trekke noen konklusjoner av dette for hvordan du tilpasser dine fremtidige sluttskjermer.

 

 

Les også: Øk visningstiden på YT-kanalen din med en sluttskjerm

 


Trafikkilder til videoene dine

 

Under fanen «rekkevidde» finner du statistikk for typer av trafikkilder. Disse kan være annonsering på YouTube, videoforslag, YouTube-søk med mer. I nærheten av dette finner du også detaljert statistikk for de respektive kilder. Du kan for eksempel se hvilke søkeord seerne har søkt opp på YouTube når de har fått opp filmen din. Under «trafikk fra eksterne kilder» finner du blant annet Google search. Da har videoen din kommet opp som forslag i Googles organiske søkeforslag.

 

 


Andre kanaler seerne ser på 

 

Dette finner du under fanen «målgruppe», og om du har tilstrekkelig mye data, vil du her se hvilke andre kanaler seerne dine ser på. Dette kan være et svært nyttig verktøy for å tilpasse fremtidig materiale, men også for å annonsere mot kanaler der flere av seerne åpenbart befinner seg. Antakelig vil flere i denne kanalen være interesserte i materialet ditt. 

 

Avansert modus

Mitt siste tips er å se på «avansert modus». Der finner du enda flere detaljer. Noe jeg syns er interessant å se på, er seernes alder. I avansert modus kan du se visninger, gjennomsnittlig visningslengde, visningstider og hvor stor del av filmen som er vist for den respektive aldersgruppen. Kanskje får du bedre respons på videoene dine i en bestemt aldersgruppe? Du kan også se tilsvarende for enhetstyper. De fleste ser på YouTube på mobilen – stemmer det også for målgruppen din? Kan du bruke resultatet til å tilpasse videoene dine fremover på noen måte?



I tillegg til disse 5 tipsene finner du også interessant data som visninger, visningstid, de mest populære videoene og statistikk for abonnenter. Gå inn og ta deg en titt – og se hvilke måleverdier du kan dra nytte av! 

 

Tekst: Sofie Benneborg har en mangeårig bakgrunn som SEM Manager i Viva, men har nå spesialisert seg på YouTube. Hver dag hjelper hun kundene våre med både å bygge merkevare og konvertere på rekkeviddemediet YouTube. Og dette på en representativ og profesjonell måte som gjør investeringen lønnsom for hele virksomheten.

Mer Viva i innboksen din!