5 likheter mellom markedsføring og dating

2

Publisert 11 mai 18, 08:05 av Lukas Lind

Det finnes et tydelig slektskap mellom digital markedsføring og dating. Begge handler i bunn og grunn om møtet mellom mennesker – og faktisk trengs det like mye hjerte i markedsføringen som over bordet med levende lys.

Folk er folk, være seg det handler om å finne kjærligheten eller gjøre forretninger. Grunnen til likheten mellom markedsføring og dating er at i begge tilfeller trenger den andre parten å føle seg trygg på deg.

 

1. Finn ut hvor du finner typen din

Er det på kroen, datingapper eller i kirken? Når er på jakt etter kjærlighet, er det viktig å finne ut hvor sjansen er størst for at du finner den du leter etter. På samme vis må markedsføreren foreta en målgruppeanalyse for å finne ut hvor potensielle kunder befinner seg og hvilken atferd de har.

 

2. Skill deg fra mengden

Mesteparten av dagens dating skjer på nettet. Tjenester som Tinder og Match.com gjør at du som søker kjærligheten, stilles side ved side med tusenvis av andre ivrige aspiranter. Her gjelder det å skille seg ut, vise seg fra sin beste side og by på personlighet. Som bedrift må du tenke likedan med markedsføringen: Hva tilbyr du som skiller deg fra andre bedrifter?

 

3. Snakk ikke bare om deg selv

Hvis du har et første møte med en kunde og alt du snakker om er bedriftens storslagenhet, vil du snart merke at interessen avtar. Dette har store likheter med en første date der du må vise en oppriktig interesse for personen som sitter overfor deg. Sett deg inn i kundens virkelighet og utfordringer for siden å presentere hvordan bedriften din kan være løsningen. Et godt førsteinntrykk er uhyre viktig.

 

4. Bygg tillit

Det å bygge tillit er en sentral del når det kommer til dating, der du må være ekte for å vekke interesse. Tillit er en hjørnesten også innenfor markedsføring og merkevarebygging. Vær ekte i det du formidler, unngå tomme floskler og skap kvalitetsinnhold som gir en direkte verdi for målgruppen din. Kjærlighet ved første blikk er uvanlig ved dating, og du kan ikke alltid forvente deg at kundene vrimler inn dagen etter en markedsføringskampanje heller. Du må jobbe langsiktig og målbevisst.

 

5. Et kontinuerlig arbeid

Den klassiske, Disney-aktige «Happily ever after»-avslutningen stemmer jo ikke alltid overens med det virkelige livet. Skal du holde sammen med en person over lengre tid, må du investere krefter og hjerte i relasjonen for å vedlikeholde, utvikle og fornye kjærligheten. Likedan er det når noen er blitt kunde i bedriften din. Da er det ikke tid for å lene seg tilbake. Kunder har aldri vært mer utro enn i dag, med så mange alternativer i hver bransje og med høye krav til å styre sin egen kundereise. Du må fortsette tilby kundene dine best mulig opplevelse.

Liker
Liker Elsker Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i innboksen din!