5 oppdateringer for Google Grants-kontoen

2

Publisert 06 februar 18, 15:02 av Viva Media

Med Google Ad Grants kan ideelle organisasjoner som oppfyller kravene, annonsere via Google AdWords uten kostnad for opp til $ 10 000 USD per måned – på Googles søkeresultatsider. Med programmet vil Google hjelpe organisasjoner å nå ut med sitt budskap over hele verden og få større global gjennomslagskraft. Nå oppdateres programmet på flere ulike vis.

En ny mulighet er budgivningsstrategien kalt ”maksimer konverteringer”. I stedet for å legge til manuelle bud på hvert søkeord, legger denne strategien budgivningen i Googles hender – dermed optimaliseres målet om å få så mange konverteringer som mulig for det valget budsjettet. Dette kan da medføre at enkelte klikk koster mer enn det tidligere taket på $ 2.

De nye reglene for Google Grants-kontoer:

1. Krav på 5 % CTR på kontoen
– Om kontoens totale CTR er lavere enn 5 % i løpet av to påfølgende måneder, stenges kontoen.
2.Krav til geografisk styring
3. Søkeord med Quality Score på 2 eller lavere skal fjernes
– enkelte populære søkeord forsvinner, men i det store og det hele vil det bare gi kontoen bedre relevans (og dermed bedre CTR).
4. Forbud mot merke-søkeord som ikke er koblet til ens eget merke (dvs. konkurrenters navn)
5. Forbud mot altfor allmenne søkeord
Det sistnevnte punktet er det mest uklare. Som eksempel nevner Google ”gratis e-bøker” eller ”laste ned musikk”, men det er mange søkeord som befinner seg i en gråsone. Vi får se hvor grensen dras.

Ytterligere oppdateringer

Det finnes også nye krav til annonsetillegg, og hver kampanje må inneholde minst to aktive annonsegrupper med minst to aktive annonser hver. Til slutt er det nå et krav om at den aktuelle organisasjonen bare skal jobbe mot veldedige formål. Hva dette betyr i detalj, må Google spesifisere.

Enkelte eksperter har kritisert Google for at disse endringene kan påvirke veldedighetsorganisasjonene negativt, med den følge at de som ikke genererer tilstrekkelig mange klikk, løper en risiko å få kontoen sin stengt. Men mange syns ogsoach kan VIVA alltid hjelpe tilll utviklingen, finnes alltid muligheten å opprette en vanlig e opplevelse av annonsene. Dette liå at det tidligere taket på $ 2 har vært begrensende og at dette kan innebære en klar forbedring. Samtidig skjer det også et skifte i fokus mot mer relevans, noe som også gir brukerne en bedre opplevelse av annonsene. Dette gagner jo til syvende og sist veldedighetsorganisasjonene selv. Win-win, altså.

For de som fremdeles stiller seg skeptiske til utviklingen, finnes alltid muligheten å opprette en vanlig AdWords-konto. Uansett tilnærming, kan VIVA alltid bistå.

Liker
Liker Elsker Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i innboksen din!