5 tips for personlig markedsføring

3

Publisert 13 februar 18, 10:02 av Lukas Lind

Du kjenner følelsen. Du har vært inne og kikket kjapt på noe i en nettbutikk, kanskje du så etter en julegave. Neste dag dukker det opp annonse etter annonse for lignende produkter i den sosiale medier-strømmen din. Da er det lett å føle seg forfulgt, som om man har fått en stalker. Men det behøver virkelig ikke å føles slik med individuelt tilpasset – såkalt personlig – markedsføring. Brukes en slik markedsføring riktig, kan det være en stor velsignelse både for selgeren og kunden.

Enkelte befinner deg i bresjen av feltet. Videostrømmingstjenesten Netflix har ifølge The Register begynt å eksperimentere med trailere som er individuelt tilpasset seeren. Gjennom å samle mengder av data om hver kunde, kan de finne ut hvilke skuespillere vedkommende liker og hvilke filmer han eller hun helst ser på. Basert på disse mange variablene utformes trailerens design. Om en kunde som helst ser på romantiske filmer, ser traileren for en ny actionfilm, vil bilder fra de mest sarte og sødmefulle scenene innlede traileren – en teknikk som vil tas i bruk for å få så mange som mulig til å velge filmen.

Hva tenker egentlig kunden om personlig markedsføring? McKinsey & Company i USA har foretatt en undersøkelse der de spurte kunder hvordan de selv ønsket at personlig markedsføring skulle utformes for å passe dem. Her er resultatet:

1. “Gi meg relevante forslag jeg ikke hadde tenkt på selv”

Én populær form for personlig markedsføring kalles remarketing eller retargeting. Det handler om å påminne kunden om ting de har vært inne og sett på hos en netthandler, men ikke kjøpt, eller tipse om relaterte produkter. De påminnes gjennom annonser som blir synlige for kunden på andre nettsteder de besøker. Denne teknikken er veldig effektiv, men kan lett tippe over i å bli klengete og irriterende. Her trenger man sofistikerte algoritmer som tar hensyn. Det er blant annet viktig å være nøye med å ikke fortsette å bruke remarketing på de kundene som ikke svarer på dem eller allerede har kjøpt varen.

2. “Ta kontakt med meg når jeg er i shopping-mode”

Å nå kunden med rett budskap er viktig, men det er nesten like viktig er det å nå kunden på rett tidspunkt. Du må finne ut hvordan kundene dine fungerer og nå de er mest kjøpevillige. Kanskje er det perfekt å sende en e-post til kunden med tilbud på klesplagg dagen etter kunden har besøkt butikken eller netthandelen, eller er det en uke senere som er det mest optimale? En bestemt kundes tidligere ordrehistorikk kan også Minn meg på ting som jeg vil vite om, men ikke har peiling på»rsdag eller en høytid. u butikken eller e-handelen, eller er den eavsløre noe om kjøpevanene. Kanskje ønsker kunden å kjøpe noe før en viss persons bursdag, en merkedag eller en høytid.

3. ”Minn meg om ting som jeg vil vite om, men ikke har greie på”

Vær relevant for kunden gjennom å tipse om spesifikke begivenheter og produkter som de antakelig ønske å vite mer om. Det kan dreie seg om en påminnelse om å fornye en vare som utløper på slutten av året, eller en vare de tidligere har vist interesse for som nå er tilbake i sortimentet igjen, eller en ny modell på for eksempel et joggeskomerke som kunden har vist interesse for ved flere anledninger tidligere.

4. ”Gi meg den samme opplevelsen av dere både i butikken og på nettet”

Mange kunder forventer seg en rød tråd gjennom en bedrifts ulike plattformer. De vil at netthandelen og butikken skal ha den samme følelsen og møte kundens behov på samme vis. Det kan være utfordrende for en bedrift som da må ha oversikt over organisasjonen sin, med alt fra butikkvirksomhet, event managere, PR, digital markedsføring og analyse. Hvis dette lykkes, skapes det en helhet som gir stor verdig for kunden.

5. “Utfordre gjerne mine kjøpsvaner”

All den kjøpsinformasjonen som en bedrift i dag kan ta del i, er en effektiv måte å forstå kunden på. De kan få rede på hva en kunde er interessert i, når den er det og hva den ikke er interessert i. Men mange kunder setter også pris på å bli utfordret i sine kjøpsvaner og vil utforske ny mark.

Å kommunisere rett budskap til rett mottaker til rett tid er hva dette handler om. Å skape personlig markedsføring som fremmer kjøpsprosessen, interessen og samspillet.

Liker
Liker Elsker Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i innboksen din!