5 tips til hvordan du håndterer sosiale medier i løpet av ferien

3

Publisert 25 juni 2018, 11:06 av Lukas Lind

Det er langt fra alle bedrifter som holder liv i flammen på sosiale medier i løpet av sommerferien. Så om bedriften din er én av de som gjør det, har dere sjansen til å skille dere ut fra mengden i akkurat den perioden der nordmenn surfer mest i løpet av hele året.

Være seg om du er en del av en B2B- eller B2C-bedrift, er det positivt å være tilstede på sosiale medier i sommermånedene. «Men de selskapene vi henvender oss mot, har jo ferie og sitter ikke ved datamaskinen,» tenker du kanskje. Men faktum er at vi nordmenn tar med oss nettbrettet, datamaskinen eller smarttelefonen også på ferie. Så hvis du ønsker å nå kundene dine mens de har føttene hevet og skuldrene senket, er ikke sommeren tiden til å la sosiale medier seile sin egen sjø. Du har kanskje en bedrift som salgsmessig når toppen i løpet av sommeren, og da er høyaktivitet på sosiale medier helt klart en selvfølge. Men jeg tror likevel at du kan hente noe fra dette innlegget. Her er noen punkter som man kan ha i mente i løpet av sommermånedene:


1. Planlegg innhold

Om du investerer litt ekstra tid og krefter før ferien på å produsere eller gjenbruke innhold, kan du siden bruke et planleggingsverktøy for å distribuere postene i dine ulike kanaler. Det finnes verktøy som HootsuiteSprout eller hvorfor ikke Buffer som vi bruker i Viva. Buffers slagord er «A better way to share on social media» og deres tjeneste er et av de mest brukte planleggingsverktøyene for sosiale medier. Med Buffers gratisversjon kan man planlegge innlegg for Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ og Instagram, og med noen av de betalte versjonene kan man også planlegge for Pinterest. Verktøyet er enkelt å bruke og i gratisversjonen kan man legge til én konto per plattform, noe som pleier å være tilstrekkelig.

 

2. Svar alltid på kommentarer

Selv om det er ferie, er det viktig å alltid svare på kommentarer. Er den som er ansvarlig for Sosiale Medier på ferie? Sørg for at det finnes andre som kan ta ansvaret i de ukene han eller hun er borte. Har du ingen slik rolle på arbeidsplassen din, men er det du selv som pleier å ta ansvaret for den biten? Da finnes det kanskje noen annen som er på plass når du ikke er det, som kan steppe inn og svare på spørsmål og kommentarer. Skriv ned noen retningslinjer på hvordan du svarer på de vanligste spørsmålene så slipper du forhåpentlig å bli nedringt i ferien.

 

3. Verktøy for å holde oversikten

Det kan hende du må rykke inn om noe uforutsett skulle skje under ferien. Dersom du vil slippe å stadig måtte logge deg inn for å se hva som har skjedd, kan du aktivere f.eks. Google Alerts eller Talkwalker, der du får e-postvarsler når firmanavnet ditt nevnes på nettet. Iblant kan det jo hende at du må svare kjapt, for eksempel for å imøtegå desinformasjon eller lignende.

 

4. Arranger konkurranser

Sommeren kan være en yndet tid til å stelle i stand konkurranser. Du vet jo selv hvor lett man kan bli rastløs av å gå ledig, og da kan konkurranser være en passende aktivitet å tilby. Kanskje driver du en fysisk butikk eller tilbyr produkter/tjenester som er særlig velegnet for sommersesongen. Konkurranser skaper ofte et godt engasjement blant folk, men husk at det finnes lover og regler når det gjelder konkurranser på sosiale medier.

 

5. Ta sikte på merkevarebyggende innlegg

Er bedriften din en B2B? Da trenger du ikke fokusere så sterkt på LinkedIn, som synker en del i aktivitet i fellesferieperioden. I stedet kan det være bra å satse mer på merkevarebyggende innhold på Facebook der mange nordmenn er aktive om sommeren. For i ledige stunder har mange av oss mer tid til for eksempel å lese lengre tekster og til å høre på podcaster. Her har man ganske enkelt sjansen til å påvirke på dypet.

 

Ikke glem å gi beskjed om at du tar ferie

Dersom du likevel bestemmer deg for ikke å publisere noe på dine sosiale medier-kontoer i løpet av sommeren, er det viktig at du opplyser følgerne dine om at det vil bli stille en stund fremover. Ellers kan folk begynne å lure på hva det er som foregår, og dette kan resultere i avfølgninger.

Liker
Liker Elsker Haha! Wow! Sad Angry
1

Mer Viva i innboksen din!