6 tips ved starten av din digitale transformasjon

2

Publisert 04 juni 18, 09:06 av Lukas Lind

Det første steget er det vanskeligste når bedriften din skal iverksette sin digitale transformasjon. Det kan hende at kollegaer og ledelse først må overbevises. De forestående endringene kan virke både store og overveldende. Ofte havner dessverre fokuset på utfordringene når man helle burde se på de enorme mulighetene som digitaliseringen medbringer.

En digital transformasjon handler ikke om å satse alt på ny teknikk eller å la alt fordufte opp i en sky. Nei, det handler om konkrete forbedringer som skaper en reell verdi for kundene dine. Her er noen tips som kan være til nytte når bedriften din befinner seg i startgropen på sin digitale reise.

1. Begynn å snakke om det digitale i hele bedriften

En så viktig reformasjon som den digitale berører alle. Den bør ikke eies av bare én avdeling i bedriften, siden så godt som alle avdelinger og områder av virksomheten vil ha viktige roller å spille. Om du snakker om det på tvers av avdelingene, vil du sannsynligvis merke at det finnes behov for utvikling.

2. Få ledelsen med om bord

Selvsagt kan ideen om en digital transformasjon starte på gressrotnivå og derfra bre om seg i bedriften. Men til syvende og sist er det likevel ledelsen som må ta avgjørelsen om en eventuell transformasjon, dels med tanke på at budsjettet må sikres, men også fordi en forandring vil være tidkrevende.

3. Hent inspirasjon utenfor din egen bransje

Ofte finnes det innovative ideer man kan inspireres fra i andre bransjer enn ens egen. I USA tenker Starbucks som et mobilteknologiselskap, mens Domino vil være pizzaens Amazon. De innser at de må tenke på samme måte som andre store selskaper for å klare å holde tritt med deres tempo.

4. Forstå hva markedet trenger

Det er markedet som driver frem den digitale transformasjonen, ikke bedriftene. I et marked som allerede er digitalt, må bedriften din finne ut hvordan man kan imøtekomme de behovene som finnes der ute. Da selskapet Kodak ville foreta endringer i digitaliseringens spede begynnelse, gjorde de feilen å bare spørre eksisterende kunder hva de ønsket seg. Da ble selvsagt svaret «bedre fotopapir». Så det gjelder å ha øynene åpne for hele markedet man er virksom i, og ikke bare ens egen nisje av det.

5. Anvend kundedataen din

Et første skritt kan være å på alvor begynne å studere ens egne kunder. Noe av det som gjør det enklere å jobbe med digital forretningsdrift, er at alt kan måles, til enhver tid. Alt lar seg også endre, på en svært enkel måte. Utfordringen blir å ta vare på mulighetene. Ennå er det langt ifra alle svenske bedrifter som foretar målinger av kundeatferd i sine digitale kanaler, og det er enda færre som tilpasser seg i henhold til kundenes digitale atferd. Så det er mye å vinne på å fokusere på dette området.

6. Finn en partner

Å foreta en digital transformasjon er en utfordring for mange bedrifter, og det å hente inn hjelp utenfra kan være en effektiv måte å fremskynde digitaliseringen i riktig retning. Velg en partner som forstår eller hurtig kan sette seg inn i markedet ditt og som har kunnskap om hvordan det digitale kan være en vei fremover for bedriften din. I tillegg til interne endringer finnes det mye å gripe fatt i innen den digital markedsføringen, bl.a. mekanismene i sosiale medier, innsikt i databaser, innholdsmarkedsføring, søkemotoroptimalisering og søkeordmarkedsføring.

 

Vil du lese mer? Her kan du lese om hvordan et legemiddelfirma økte salget av medikamentet Basiron etter å ha tatt i bruk effektiv digital markedsføring.

Liker
Liker Elsker Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i innboksen din!