5 viktige nøkkeltall du bør ha styr på som e-forhandler

2

Publisert 16 april 2019, 09:04 av Lukas Lind

Uansett hvor man arbeider i markedsføringstrakten, er målet som oftest å nå flere unike besøkende. Resultatet har til syvende og sist å gjøre med hvor godt man bruker nøkkeltallene sine. Det finnes mange ulike måter å øke antallet siste klikk eller optimalisere Call To Action på – men før man forsøker å gjøre dette, er det viktig å vite hvilke nøkkeltall man må måle og forbedre.

Tekst: Thomas Zabihi

1. Trafikk

Noe man alltid bør gjøre, er å sammenligne den innkommende trafikkens ulike kilder. De vanligste kildene er:

– Direkte besøkende, som er besøkende som aktivt skriver inn url-adressen din eller har adressen din som et bokmerke.
– Besøkende fra søket, de som besøker nettstedet ditt via ulike søkeord som gjør at du synes, f. eks. organisk eller via annonsering.
– «Referral» (henviste beøkende), de som besøker nettstedet via f. eks. affiliated eller blogg-virksomhet.

 

2. Unike besøkende

Det er stor forskjell på hvordan nye besøkende oppfører seg på destinasjonssiden din sammenlignet med tilbakevendende besøkende. Nye besøkende er vanligvis ikke integrert i hele markedsføringstrakten din og deres førsteinntrykk når de besøker nettstedet ditt, er derfor veldig viktig. Det er da gunstig å ha en enkel destinasjonsside med en tydelig Call To Action (CTA), som viser hva du vil at en kunde faktisk gjør på siden din. Brukervennligheten spiller en betydelig rolle her som resulterer i at bounce-raten minsker.

 

3. Tilbakevendende besøkende

Man bør analysere hvorfor besøkende vender tilbake. Har den besøkende konvertert tidligere? Om svaret er nei, bør man spørre seg hvorfor. Her bør målet være å få den tilbakevendende besøkende til å konvertere. Trikset kan være å bruke et retargeting-budskap som inneholder bedriftens styrker og USP-er og sende den besøkende til en ny destinasjonsside. Et tips her er å AB-teste destinasjonssider og undersøke hvilke som genererer mest trafikk og flest konverteringer.

 

4. Kostnad per konvertering

Verdien av hvert besøk er nok et av de viktigste nøkkeltallene, men en høy konverteringsgrad spiller ingen rolle om bedriftens nettoomsetning er null eller negativ. Det er svært viktig å tenke på at kostnad per konvertering ikke skal øke for mye. Da mister du for mye margin.

 

5. Bounce Rate

Målet med å analysere nøkkeltallene er selvsagt å minske bounce raten på destinasjonssiden. Bounce rate er det nøkkeltallet som sier hvor mange av de nye besøkende som dras til siden din, men som velger å forlate siden uten noen eller med få samhandlinger. Det kan være flere grunner til en høy bounce rate, som f. eks. at feil målgruppe klikker seg inn på siden, dårlig design og struktur på siden, for lange destinasjonssider eller manglende brukervennlighet.

 

Begynn med å bruke Google Analytics for å forstå hvordan situasjonen er for bedriften din. Glem ikke at det finnes en rekke ulike nøkkeltall som er viktige. Disse ovenstående punktene er en god begynnelse. Eksempler på andre parametere man bør ha styr på når det gjelder ens besøkende, er så klart demografi og geografi. Dette sier mye om den målgruppen man når.

 

Neste gang vil jeg skrive om digital matematikk og redegjøre for hvordan man beregne lønnsomheten i ens kampanjer. Da vil jeg blant annet ta opp CTR, CPM og CPC.

Mer Viva i innboksen din!