6 tips for en vellykket digital workshop

3

Publisert 10 februar 2021, 08:02 av Josefine Bergman

2020 var på mange måter et tungt år. Året ga oss likevel noen små lysglimt, selv om man trengte forstørrelsesglass for å se dem. En av de største lærdommene fra fjoråret er digitale workshops. Bli med når jeg deler mine beste tips på hvordan du kan lykkes med dem, og få fart på den kreative energien online.


Vi fikk en utfordrende start på fjoråret. En verdensomspennende pandemi rammet oss som lyn fra klar himmel og medførte endringer i interne og eksterne arbeidsprosesser. Kreativt arbeid og idéarbeid fungerer som oftest best på stedet. Det skjer noe spesielt når energien er til stede i rommet. Men slik gikk det jo ikke i fjor, og vi måtte finne nye måter å holde liv i våre kreative flammer.

 

Les også: Våg å være kreativ


Her kommer mine beste tips for å lykkes med kreative workshops online. Enda lenger ned finner du mine tanker rundt 4 vanlige digitale verktøy.

 

 
6 tips for workshops online


1) Forbered deg. Energien og skapergleden i et fysisk rom er vanskelig å få frem digitalt, selv med gode verktøy.  Det er opp til deg som leder å forberede aktiviteter og øvelser som lokker frem det kreative.

2) Sett et ønsket resultat. Tydeliggjør for deg selv hva du ønsker å oppnå med workshopen. Dette fastsetter opplegget.

3) Sjekk inn og sjekk ut. Be deltakerne sjekke inn når dere begynner, og avslutt med å sjekke ut. En innsjekk og utsjekk gjøres best med et spørsmål, for eksempel: «Hva føles viktig fir deg nå?» eller «Hva tar du med deg inn i denne workshopen?»

4) Formidle formålet. Fortell og få bekreftet at alle vet hvorfor de er med i workshopen. Trenger dere å bli ferdige med noe som snart skal presenteres for en kunde? Eller trenger dere å legge retningslinjer med tanke på en kampanje lenger frem i tid? Hvis du er tydelig, øker sjansen for at teamet deltar med riktig tankegang. 

 

5) Sett av riktig mengde tid. Hvis dere må fremstille noe på kort tid, foreslår jeg å timeboxe og øke tidspresset. Det å timeboxe innebærer at dere setter av noen minutter til én eller flere oppgaver. Når tiden så tar slutt, bruker dere ikke mer tid på dette. Hvis dere derimot treffes for å stimulere kreativiteten fremover, trengs det ofte løsere rammer for å styre workshopen i ulike retninger, avhengig av hva som skjer.

6) Arbeid sammen, individuelt og på ulike måter. Enkelte elsker gruppearbeid mens andre trenger plass for å skape. Det er din jobb å lage rom for alt. Gjør noen øvelser sammen, gå hver for dere for enkelte oppgaver, og samle siden troppene igjen. Testa hvilke metoder som fungerer best for teamet, og lær av det som passer dere best. 

 

4 verktøy for digitale workshops

 

Mural.co

Vårt eget førstevalg i Viva. Fungerer svært bra for idémyldring og har mange flotte funksjoner for samarbeid i kreative team. Noe begrenset med tanke på eksportmuligheter, og man blir fort fastlåst i å være svært avhengig av Mural, men i vårt tilfelle er det verdt det.

Miro.com

Etter min mening er denne løsningen mer fokusert på en mer «ryddig» prosess enn hva som trengs i det kreative teamet, men svært likt Mural. Smak og behag avgjør mellom de to.

Monday.com

Hvis man bruker Monday som prosessverktøy (anbefales sterkt!), finnes det nå et samarbeidsbrett innebygd som beta. Dette er en smidig løsning som kan vokse på sikt.

Draw.io

En gratis og enkel flowchart-maker som integrerer med Google Drive. Veldig basic, men praktisk hvis man bare trenger noe kjapt.

 

Les også: Fixi – en kreativ sykkeltur

Mer Viva i innboksen din!