7 trender for digital markedsføring 2017

3

Publisert 13 januar 2017, 12:01 av Arash Gilan

En trendrapport for det nye året er blitt en slags nyttårs-tradisjon her på Viva. År 2016 ble definert som et år hvor det digitale var en selvfølge, og der man eksperimenterte mye med både AR og VR-teknologi. Jeg omtalte VR som up-and-coming i trendrapporten for 2016, men det fikk gjennomslag ennå tidligere enn forventet. Nedenfor finner du noen tanker om hva som er viktig å følge med på og ta med seg inn i den digitale markedsføringen for 2017.

 

1. Video 2.0

Bruken av video eksploderte i løpet av 2016 slik vi så for oss ved starten av året, og trenden vil fortsette å vokse betydelig i alle slags kanaler og plattformer i 2017. Hvis du ikke har en strategi for videomarkedsføring, bør du få det så raskt som mulig. Kort sagt, hvis du ikke jobber med videomarkedsføring i dag, er du ikke med i spillet. Det som vil slå igjennom i løpet av 2017 er evnen til å håndtere live-sendinger. I realiteten er alle, uavhengig av bransje eller selskap, sitt eget mediehus når det kommer til eide medier.

 

2. Godt innhold holder over tid

Noe vi oftere og oftere legger merke til er verdien av godt markedsføringsinnhold (content). Utviklingen viser tydelig at innhold av god kvalitet er mye viktigere enn kvantitet. Så produser ikke en hel masse med videoer og blogginnlegg for å fylle en kvote. Sats i stedet på bra innhold om det som dere er eksperter på, innhold som andre skulle være villige til å betale for å lese eller se. I en tid av digitalisering er kvalitet helt avgjørende. Det er derfor ikke overraskende at den lille italienske rørleggeren Mario og spillet Super Mario Run slo rekorden som det spillet som har blitt lastet ned flest ganger i løpet av sin første uke. Godt innhold holder nemlig i lang tid framover!

 

3. Datadrevet er et must

I 2016 har vi tatt opp temaet datadrevet markedsføring i innlegg etter innlegg, og vi kan fortsatt ikke tilstrekkelig understreke hvor viktig dette er. Data er den nye oljen. De som blir datadrevne vil alltid overgå de som lar seg styre av følelser.

 

4. Markedsføring blir smartere

Som følge av tilgjengeligheten av all data vil markedsføringen bli smartere. Når den store mengden data som både mediehus og selskaper besitter, blandes med kunstig intelligens (AI) får man datamaskiner og roboter som kan hjelpe en til å ta avgjørelser. Slike avgjørelser baseres på beregninger som ikke kan forutses eller holdes i et menneskehode. 2017 er året da AI blandes inn i markedsføring på alvor og robotene sakte men sikkert begynner å ta over.

 

5. Automatisert markedsføring tar av

Hva vi sa om roboten? Vi har sett automatisering i digital markedsføring siden noen år tilbake, men jeg tror 2017 er året da vi vil se at det slår igjennom enda bredere. Dette betyr ikke bare at displayannonsering kjøpes programmatisk, men også at flere og flere bedrifter og byråer automatiserer sin e-postmarkedsføring, CRM og sosiale mediekanaler, for å nevne noen eksempler.

 

6. Markedsføring blir i økende grad en opplevelse

2017 er året da selskaper i økende grad investerer i opplevelser. Pokémon Go satte trenden og viste at markedet er klart for utvidet virkelighet. Det handler om å være i stand til å kombinere det digitale med det fysiske – det kommer vi til å få se flere eksempler på i løpet av året. Bedrifter må sette opp en strategi for utvidet virkelighet, eller Augmented Reality (AR), og VR-teknologi, men også teknologi som 360 ° video der kundene vil føle at de er med akkurat der det skjer. Essensen i dette er at kundene må få erfare og oppleve merkevaren din, i stedet for bare å se en kjedelig annonse om et tilbud på 20 prosent rabatt.

 

7. Alt som er fysisk vil bli enda viktigere

Alt som kan digitaliseres kommer til å digitalieres i den digitale virkligheten vi lever i. Det betyr samtidig at verdien av det som ikke kan digitaliseres vil øke betydelig. For å skille seg ut, beholde kunder og holde følge med konkurrenter, må bedrifter finne sjelen i sine produkter eller tilbud. Kundene må kunne se, føle og oppleve det. Det viktigste hjelpemidlet for kundeopplevelsen er ikke teknologien men dine ansatte som hver dag bærer merkevaren. Hva sier, føler og tenker de om firmaet? Hva de kommuniserer veier tyngre enn hva en markedsføringsinnsats kan gjøre. Et topp-tips for 2017 er å bygge et firma preget av kultur og ikke av kontroll; dette for å få mest mulig ut av din merkevare for dem som til sist alltid betaler regningene: Kundene.

 

Håper dette har satt igang noen nye tanker og ideer som du kan ta med deg videre. Med det, ønsker jeg deg et godt nytt og framgangsrikt 2017!

Mer Viva i innboksen din!