7 trender innen digital markedsføring 2018

4

Publisert 30 januar 2018, 14:01 av Arash Gilan

For fjerde året på rad er det tid for min årlige trendspaning rundt markedsføring. Det er alltid like artig å gå tilbake til fjoråret og se hva man skrev da. Video 2.0, godt innhold samt viktigheten av opplevelser og det menneskelige, skrev jeg om da. Så hva er nytt under solen 2018? Her kommer noen refleksjoner, og som vanlig lover jeg ikke at alle disse tingene faktisk vil skje, men det er ting du bør ha greie på.

Dersom 2016 var året for digitalisering, var 2017 året for kunstig intelligens og den store hypen for 2018 vil helt klart bli Blockchain. Jeg forklarer alt rundt Blockchaini en kronikk i Breakit som du kan lese her. Men ett aspekt har jeg ikke med der, og det er hva det kan gjøre med markedsføring – så la oss begynne der.

1. Blockchain vil eksplodere 

Hva kan blockchain bety for markedsføring? Blockchain har kapasiteten til å revolusjonere digital markedsføring – et marked som i dag er verdt over 175 milliarder dollar. Men spørsmålet er hvor pengene går? Der det i dag er umulig å vite antallet visninger, hvem som har sett hva og hvem som har konvertert, kan blockchain-teknologien tilby full transparens. Gjennom initiativet adChain kan dette allerede nå muliggjøres og antakelig er dette veien fremover for en autentisk og treffsikker markedsføring.

2. Forståelse for hvor dominante Google og Facebook er 

Vi kan diskutere trender og andre medier hvor mye vi vil, men det faktum gjenstår at 63 % av alle digitale mediekjøp skjer enten hos Google eller Facebooks ulike nettverk. Den enkle grunnen er at det er der kundene er, og det er der vi ser effekten. Man kan bruke mediebudsjettet som man vil, men er man ute etter effekt, er det de kanalene som gjelder. Jeg vil i særdeleshet slå et ekstra slag for Facebook. Jeg tror at om ti år vil vi se  oss tilbake og le av de billige CPM-prisene Facebook har i dag. Studer disse gigantene grundig, google og les deg opp i et par timer og forstå at det ligger et solid håndverk bak disse kanalenes suksess. Dette er ikke noe som du selv eller din 20 år gamle slektning som er dyktig på sosiale medier, kan ordne på en halvtime per dag.

3. Stemmer tar av

Det at Siri, Alexia og Google Home finnes, er ingen nyhet i seg selv, men 2018 tror jeg vil bli året der stemmestyrte applikasjoner vil ta av i Norge. Se for eksempel på Alexia som har 25 000 ulike  evner og som har helt revolusjoner netthandelen. Bedrifter må i løpet av 2018 tilpasse nettstedene sine for stemmestyring søkeoptimalisere for stemmesøk, som øker med voldsom fart. I fremtiden vil du våkne til en AI-enhet som vil følge deg gjennom dagen og minner deg på at mamma har bursdag om tre dager og at du kanskje burde bestille blomster.

4. Fortsett å investere i levende bilder 

Jeg skrev om video 2.0 alt i fjor og så sannelig eksploderte livesendinger i løpet av 2017. 2018 er intet unntak, så satsingen på levende bilder må fortsette. Video i en digital sammenheng blir stadig mer avansert, så vi går mer for kanaler og gjennomtenkte strategier for både produksjon og ikke minst vil live-sendinger bli stadig viktigere. Med initiativer som Facebook Watch og i og med at også Apple begir seg inn i den bevegelige verden, er vi bare i begynnelsen på mobilt digital-tv. En sak til, den samme klippet fungerer ikke på samtlige kanaler, men de må tilpasses.

5. Influencers 2.0 

I begynnelsen var alt rundt påvirkere nytt og spennende, men i dag er dette markedet for de heteste navnene overmodent, der hvem som helst enkelt kaller seg selv for en påvirker. Det er viktig å forstå at påvirkere ikke handler om popularitet, men om innflytelse. Faktisk treffer du målgruppen din mer treffsikkert i dag via Facebook og Instagram, sammenlignet med å betale en dyr påvirker. Unntaket er selvsagt om du virkelig vil knyttes opp til denne personen. Påvirkere kan imidlertid ikke avfeies, og de kan være svært verdifulle om man går ned noen segmenter, men det er viktig å finne ut hva påvirkeren har generert i løpet av tidligere kampanjer – alt fra kommentarer, likes og konverteringer. Det er viktigere å regne på disse faktorene enn å regne på CPM-priser.

6. Betydningen av tillit

I det verden blir stadig mer fylt av data og kunnskap, øker verdier som data og kunnskap ikke kan gi, nemlig følelser. Vi slipper aldri unna den kjensgjerning at vi mennesker er følelsesstyrte og det er ikke tilfeldig at vi har overlatt alt rundt tall og data til akkurat datamaskiner. For merkevaren din gjelder det å formidle en historie, knytte det til en følelse og dermed skape tillit i alle kanaler. I den digitale tidsalder kjøper ikke folk noe annet enn tilliten til merkevaren din og følelsen den formidler. Hva slags historie har du å fortelle, og finnes den røde tråden i samtlige kanaler for å bygge denne tilliten?

7. Micromomenter og møte med individet

Den digitale verden er en del av det postmoderne samfunnet der individet står i sentrum. Det holder ikke, fra et samhandlingsperspektiv, å tenke målgruppe. I en digital og mobil verden må vi ta utgangspunkt i individet og skape en brukerreise som engasjerer. Google kaller dette Micro Moments, det å nå det enkelte individ der det er, på vei et sted med mobilen. Hvordan ser brukerne eller kundene dine ut? Hvor befinner de seg? Hvilke plattformer er de på, og hvordan får du dem best til å samhandle?

Avslutningsvis vil jeg råde deg til ikke å først og fremst tenke mobil. Nei, tenk bare mobil og legg ”desktop”-verdenen bak deg….

 

 

Liker
Liker Elsker Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i innboksen din!