Annonseformat på YouTube

2

Publisert 19 desember 2020, 14:12 av Sofie Benneborg

De bedriftene som er nysgjerrige på digital markedsføring, bør absolutt følge med på YouTube og kanalens mange muligheter. YouTube er verdens nest største søkeplattform med 1,9 milliarder påloggede brukere hver måned, og 500 timer med materiale lastet opp hver dag. I løpet av de siste årene har annonserings-mulighetene på YouTube blitt kraftig utvidet. Det er nå fullt mulig å skreddersy både annonser og målgrupper for å få riktig budskap til riktig seer.

I denne artikkelserien på fire deler vil du få en tydelig forklaring på hvilke muligheter YouTube har å by på som du kan dra nytte av i markedsføringen din. Vi begynner med å forklare annonseformatene.

In-stream som kan hoppes over 

 

Det vanligste annonseformatet på YouTube. Disse klippene kan ha en hvilken som helst lengde, men de kan hoppes over etter 5 sekunder. Husk derfor at de første 5 sekundene er utrolig viktige for å fange seerens interesse, slik at vedkommende ikke umiddelbart klikker på «hopp over annonse» etter 5 sekunder. Å for eksempel vise bedriftens logo i en betydelig del av disse fem sekundene, for så å gå over på budskapet, er derfor ikke å anbefale, men det vil høyst sannsynlig føre til mange «skips».


In-stream som ikke kan hoppes over 

 

Er et av de nyere annonseformatene som YouTube tilbyr. Opptil 15 sekunder film som seeren ikke kan hoppe over. Dette gir rom for mer story og eventuelt forklaring på produkt/tjeneste, enn fem sekunders bumper.  Men pass likevel på å utnytte sekundene godt. Selv om man ikke kan hoppe over noe, betyr det ikke at innholdet automatisk er minneverdig. 

 

Bumper ads 

 

Er korte klipp på maks 6 sekunder som man ikke kan hoppe over. Disse klippene må kjapt og tydelig vise frem merkevaren og produktet/tjenesten man vil markedsføre.

 

Discovery ads 

 

Er en annonse for videoinnhold som du vil at brukerne skal klikke seg inn på og se på. Annonsen vises som en video-miniatyr med bilde og tekst på YouTubes mobile startside, i søkeresultatene eller ved siden av relaterte videoer.

 

Masthead ads

 

Er annonsering som generelt brukes av kjempene ved lanseringer eller spesielle eventer. Annonsen vises høyst oppe på YouTubes startside, og som oftest betaler man et fast beløp per dag. Dette annonseformatet brukes av for eksempel mobiltelefonprodusenter ved en nylansering, og man må få hjelp av Googles representanter og brukes bare av «storfiskene» på grunn av den høye prislappen.

 

 
Outstream ads  

 

Tar oss utenfor YouTube, men det er verd å nevne dette når vi likevel snakker om videoannonsering. Outstream-annonser vises bare på mobile enheter og starter uten lyd, som seeren siden kan velge å slå på. Annonsene vises på nettsteder og apper som er tilsluttet Google video partners og vises altså ikke på YouTube, derav betegnelsen Outstream.


Neste innlegg i denne YouTube-serien vil handle om hva man bør tenke på når man velger annonseformat

Mer Viva i innboksen din!