Arash Gilans trendprognoser for 2019 – det menneskelige blir viktig

4

Publisert 16 januar 2019, 12:01 av Lukas Lind

I flere år på rad har jeg prøvd å se inn i den magiske spåkulen for det kommende året. Nå er det på tide å vende blikket mot 2019. Hva må man kjenne til når man skal ta strategiske markedsbeslutninger for året?

Først et tilbakeblikk. 2016 var året for digitalisering, 2017 året for kunstig intelligens og i 2018 var den store hypen blockchain.

I 2019 tror jeg at den store overordnede trenden blir menneskeheten tilbakekomst, etter år med overdosering rundt det digitale. For jo mer digital verden blir, desto mer øker verdien på det som ikke lar seg digitalisere. For selv om det kan bli kunstig, så er det aldri menneskelig.

 

Her kommer mine sju prognoser:

 

1.Magiske brytningspunkt mellom det fysiske og det digitale. Vi lever i en tid der internettfødte selskaper som Amazon, Alibaba eller Dustin her i Sverige etablerer fysiske butikker. Paradoksalt nok jobber fysisk fødte selskaper som H&M og Ikea alt de kan for å bli digitale. Men sannheten er at det ikke er et spørsmål om enten eller. Enhver bedrift må være relevante der kunden befinner seg i sin kjøpsreise, og uavhengig av fysisk eller digitalt miljø, må man kunne tilby en fantastisk kundeopplevelse. Men det fysiske gir en dimensjon som det digitale aldri kan tilby – nemlig fysisk kontakt, menneskelig samhandling og følelser.


2.  Bedrifter er de nye politiske partiene. Det er ikke tilstrekkelig å si hvem dere er. Bedrifter som vil være relevante, må forstå verdien av å jobbe mot et høyere formål, å ta stilling til saker og sette bedriften sin i en større sammenheng – å bli en tvers igjennom formålsdrevet organisasjon. Den moderne forbruker forventer seg bevisste bedrifter og merkevarer de føler de kan stå inne for. Så hva står dere for, og hva er budskapet deres? Et godt produkt og lave priser ikke lenger nok.

 

3. Integritet, etikk og moral er A og O. I januar 2018 skrev Facebooks grunnlegger Mark Zuckerberg et Facebook-innlegg der han skrev følgende:  «Vi føler et ansvar for at tjenestene våre ikke bare er artige å bruke, men også bidrar til folks velvære». Apples CEO sa under en «keynote»- tale i Brussel i oktober at «plattformer og algoritmer, som kan forbedre livene våre, kan faktisk hente frem det verste i mennesket.» Etter atskillige år med digital overflod og en overdreven tro på teknikk, virker det nå som om integritet, etikk og moral er i ferd med å bli A og O. Dette er også noe det går an å selge på. Kunden er mye mer digitalt moden og ønsker ikke å føle seg sviktet, lurt eller la sin data bli misbrukt. Så tenk nøye over verdien i dine budskap og kampanjer, og sørg for å være en transparent bedrift.

 

4. Vender gamle medier tilbake? I mange år var Facebook, Youtube og Twitter organiske drømmer, men hvor relevante er kanalene i dag, når det organiske nettet i prinsippet er dødt? I medie-miksen er det for eksempel ikke lenger selvsagt å gå ut ifra at en digital annonse skulle være billigere enn i et fysisk magasin. Romantiseringen og overtroen på digitale medier er forbi, og markedsførere har fått en digital modenhet der man ser på hele kundereisen, snarere enn enkelte kanalers betydning eller håpet om «å gå viralt».

 

5. Microinfluensere er det nye. Skal jeg være ærlig, har jeg lenge syntes at det finnes en sterk overtro på markedsføring via influensere, noe jeg skrev om allerede i fjor.  Men en tydelig trend som vi har sett i løpet av høsten, og som vil fortsette i 2019, er annonsering via microinfluensere. De har ikke like mange følgere, men følgerne har mye sterkere tilknytning til influenseren, og annonseringen blir billigere. I stedet for å svi av alt kruttet på én stor influenser, kan man kjøre en kampanje via 10 eller 20 microinfluencere. Men spørsmålet gjenstår, hva er formålet med kampanjen, og hvordan måler man effekten?’

 

6. Stemmemarkedet modner. Stemmestyring har nå gjennom Google Homes etablering i Sverige virkelig slått igjennom. Jeg har tidligere skrevet i det brede og det vide om stemmestyring og hva det kan bety for fremtiden. Vi er på et veldig tidlig stadium av det hele, men det er likevel på tide å gjøre seg kjente med det nye. RBC Capital Markets studie viser at Amazons Alexa vil dra inn over 10 milliarder dollar i netthandel innen 2020. For mindre bedrifter gjelder det i løpet av 2019 å begynne å tilpasse nettstedene sine til stemmesøk, mens større bedrifter bør tenke på hvordan man kan integrere med stemme og for alvor tenke på å skape en relevant app.

 

7. Ekteskapet mellom data og kreativitet. I noen år har datadrevet vær et flittig anvendt, nesten så det er forslitt. Det hersker ingen tvil om at datadrevet er grunnleggende i et strategisk arbeid der man må ta avgjørelser basert på data og ikke antagelser, men faktum er at data gir deg grunnlaget, men ikke prognosen. Ingen data i verden kan heller noensinne røre folk – for tall er ikke det som får oss til å føle og oppleve. Derfor er det viktig å jobbe med datadreven kreativitet, der vi med data som grunnlag jobber med kommunikasjon som berører og vekker følelser hos mennesker. Det som gjør at kunden husker oss. Dette er ikke to motsetninger, men to ingredienser som er avgjørende for fremtidens kommunikasjon, siden data i seg selv aldri utgjør forskjellen.

 

Godt nytt 2019 til dere! 2020 får vise hvor treffende denne prognosen egentlig ble ;).

 

Denne artikkelen ble først publisert på breakit.se

Mer Viva i innboksen din!