Best practice for programmatiske kjøp

3

Publisert 21 april 2020, 09:04 av

Programmatiske kjøp er en viktig del av bedriftens mediemiks og bør absolutt inkluderes i en form for å bygge merkevarebevissthet. Konkurransen om annonsevisningen er stor, og derfor er det viktig å få så mange som mulig riktig, for å sikre kvalitet i leveringen. Derfor kommer det her noen punkter som du alltid bør i mente før du trykker på «start».

Ha en tydelig strategi og målsetting

 

Det første du bør gjøre er at du finner ut hvilket mål kunden har for kampanjen. Om kunden for eksempel vil nå ut med merkevaren til så mange som mulig innen en viss målgruppe, tilpasser du materialet slik at logoen synes tydelig sammen med et sterkt budskap som fremhever merkevarens USP. For å matche hensikten med kampanjen, bør du også sette den i relasjon til hvilke KPI-er du bør ha. Om du vil bygge merkevaren, er du kanskje interessert i hvor mange visninger du får og til hvilken pris. Det er ikke like interessant da å legge frem hvor mange konverteringer du har fått, da det dessuten er en lang vei til en konvertering for de fleste som eksponeres for en merkevare den første gangen. Ta også med i betraktningen om det finnes en lav- eller høysesong, slik at du kan legge størstedelen av budsjettet til perioden der det er høysesong.

 

Materialet

 

Uansett om det handler om material i form av video eller et vanlig statisk banner, bør du naturligvis gjøre det så godt som mulig. Det sies dessuten at materialet er det du kan påvirke mest og som utgjør størst forskjell i en kampanje. Gi spillerom til de kreative personene i bedriften, så de får gjøre jobben sin og virkelig får tenke kreativt. Sørg bare for at de har gode forutsetninger, gi dem kvalitetsbilder å jobbe med, gi dem riktige spesifikasjoner tilpasset den gjeldende plattformen der dere kjører kampanjene. Sørg også for at du alltid A/B-tester ulikt material for å på den måten kunne vurderer og se hvilket material som gir best resultat. 

Det er også viktig å sette seg inn i målgruppen og tenke: «Ok, om jeg var en snekker og er interessert i holdbart materiale, hvilken tekst og farge ville gjøre meg oppmerksom på banneret?» Kanskje det ikke ville funke så bra med rosa farge, for eksempel. Tenk også på å tilpasse materialet etter hvordan hjemmesiden ser ut, slik at brukeren kjenner seg igjen når de klikker på banneret. 

 

Målgrupper

 

En viktig del i en kampanjestrategi er naturligvis å finne de rette målgruppene. Funder på hvem som vanligvis handler i den aktuelle butikken. Har du god kjennskap til kundene dine og hvem du ønsker å nå, er det relativt enkelt for en kampanjeleder å finne en målgruppe som matcher. Dersom man er mer usikker på hvilken målgruppe man faktisk ønsker å nå, kan en god taktikk være at du A/B-tester ulike målgrupper. Det skader aldri å teste seg frem, helt enkelt. Det er slikt man lærer av.

 

Rapportering og evaluering

 

En uhyre viktig del av arbeidet er selvsagt rapporteringen under og etter kampanjens slutt. Her er det alltid godt å gå tilbake til strategien din som du opprettet før kampanjestart, og bruk KPI-er som dere ble enige om. Med andre ord, legg ikke frem noen tall som ikke er nevnt før. Det skaper bare forvirring. Gjør det enkelt for deg selv, og sett deg inn i personen som skal lese rapportens situasjon. Setter den pris på mye eller lite informasjon? På hvilket nivå ligger kunnskapen? Er den lav eller svært høy? Tilpass ganske enkelt språket etter brukeren. Vær også tydelig med utbyttet av kampanjen. Har vi økt merkevarebevisstheten gjennom kampanjen? Har vi fått inn trafikk til hjemmesiden? Og så videre. Følger du disse enkle trinnene, har du kommet et godt stykke på vei mot en vellykket kampanje.

Mer Viva i innboksen din!