Bli kjent med kundene og konkurrentene dine

4

Publisert 23 september 2019, 12:09 av Josefine Bergman

Store utfordringer som organisasjoner står overfor i dag, er innsamling av data og det å trekke relevante slutninger fra den. En god start for å lykkes med dette er å identifisere de ressurser og den informasjonen du allerede sitter på og foreta en konkurrentanalyse. Utfordringen ligger da i å forstå og bruke all data på en strategisk og effektiv måte som fremmer virksomheten. 

Kundene dine
For det første bør du undersøke dine nåværende kunder. Hva slags informasjon og data har du om dem? Hva er fellesnevnerne knyttet til de produkter eller tjenester de kjøper av deg? Hvis du ikke har den informasjonen, kan du stille spørsmål til kundene og tilby dem noe til gjengjeld for at de stiller opp. Kompensasjonen du tilbyr kunden, bør tilsvare bryet de gjør seg. Det er for eksempel rimelig med en rabatt på 20-40 % i utbytte mot å svare på 1-5 enkle spørsmål med flere valgmuligheter. Kunden bør også bli spurt om de ønsker å bli kontakter for en utdypning av svarene. Dette for å kunne foreta en mer kvalitativ undersøkelse som utfyller de kvantitative flervalgsalternativene. 

Konkurrenter
For det andre må du følge med på dine relevante bransjekollegaer. Ha i tankene at om du selger barneklær og er en spesialist på det området, bør du ikke sammenligne virksomheten din med selskaper som Zara, H&M eller Åhlens, siden deres vareutvalg inneholder mye mer enn bare barneklær. Hvis du ser hva som fungerer for akkurat dine bransjekollegaer, kan du enkelt finne ut av eller lære av deres feiltrinn. Det finnes mye å lære på denne overvåkningen av omverdenen. Sørg for å holde tanken på prestisje utenfor.

Merverdi for kunden
En personlig touch kan være det som gjør dine kunder lojale mot akkurat deg. Det kan gjøre det verdt det for en kunde å kontakte deg selv om du kanskje ikke har de laveste prisene. Det kan også handle om så enkle ting som gode fraktalternativer, betalingsalternativer samt kundeservice sin håndtering av spørsmål. Avhengig av hvilken generasjon som er målgruppen din, kan det være viktig å jobbe med verdidrevet markedsføring for å skape lojalitet hos kundene dine. Dette innebærer at man er tydelig med sin bedrifts «hvorfor – oppdrag», «hvordan – visjon» og «hva – norm».

Parallelt med att du undersøker hvor fokuset ditt skal ligge for å kunne påvirke målgruppene dine, trenger du å ha materiale. Det materialet du produserer, må tilpasses de tiltenkte kanalene slik at kommunikasjonen formidler ønsket budskap. Det som først må utvikles er konseptet, noen som ofte er lettere sagt enn gjort. Konseptet bør kunne knyttes an til målgruppene dine, men også kunne gjenspeile bedriftens «hvorfor» til kundene. Her er det viktig å ha en kreativ relevans som tiltaler hele målgruppen eller et segment i målgruppen. 

Mediestrategi
Nå er det på tide å begynne å se over taktikkene for hvilke aktiviteter som kan være mest passende for å både påvirke potensielle kunder og for å reaktivere nåværende. Det er nå det kan bli litt kinkig og løsningene skiller seg fra bedrift til bedrift. Tenk på den klassiske salgstrakten for å konvertere en potensiell kunde til en faktisk kunde. Videre vil man også bygge lojalitet mot kundene.

Avhengig av målbildet du akkurat nå står overfor eller hvordan din strategiske plan ser ut, finnes det noen viktige innsikter om kanaler for å få ut de buskapene du ønsker:

  • Google er fremdeles ledende, men kan inngi en følelse av å være for dyrt. De fleste har imidlertid en innøvd atferd og googler daglig etter informasjon samt ting, som leder kunden inn i din digitale eller fysiske butikk.
  • Sosiale medier er et godt verktøy, men det kan være vanskelig å nå din ønskede målgruppe. Å bare kjøre rekkevidde vil få deg til å bruke penger, men ikke nødvendigvis nå dem som faktisk er interesserte i det du selger. Prøv å smalne ned og finne din konkrete målgruppe. Jobb med din kreative side her.
  • YouTube! Opprett gjerne en egen kanal for bedriften din og legg ut ting der under temaer som er knyttet til virksomheten din og målgruppen din. Her finnes det uendelige muligheter til å være kreativ og fremme merkevarens identitet.
  • Adressert direktereklame er fremdeles en effektiv kanal for å kommunisere tilbudet ditt. Ta i bruk din kreativitet og før kundene dit du vil.
  • Andre aktiveringer som trykk, TV, messer, videostrøm osv. er også bra å ha med seg i sin aktivitets-miks i løpet av året. Men husk at det viktigste er å være relevant og skille seg ut i det mediebruset som faktisk finnes. 

Det som bør bestemme hvordan du investerer, er ikke budsjettet ditt, men hvem du ønsker å påvirke. Ha i tankene å vare synlig med aktiviteter som på et vis kan være relatert til den hverdagen som du, jeg og også kundene dine lever i.

Så snakk om produktene og tjenestene dine. Lever en merverdi og informasjon som er koblet til merkevaren din. Om merkevaren fester seg og folk søker etter den på Google, blir det vanskelig for bransjekolleger å konkurrere. Det gjør også at du i mangt og mye ikke trenger å oppleve Google som dyrt.

Avslutningsvis er mitt siste tips å stille deg ved siden av kundene dine og se inn på din egen bedrifts butikk eller hjemmeside. Vær ydmyk og objektiv. Husk at markedsføring ikke bør ses på som en aktivitet for å skape etterspørsel og salg men bør i stedet ses på som den store muligheten for en bedrift til å opprette kundetillit.

Takk for meg. Jeg håper du fant noe å ta med deg, og vil du ta en prat, er jeg bare én eller kanskje to linkedin-kontakter unna.

Alexander Vucic
Business Manager, Viva Media

Mer Viva i innboksen din!