Bruk emojier for å øke klikkfrekvensen

2

Publisert 04 juli 18, 09:07 av Lukas Lind

Emojier, verdens felles følelsesspråk, fortsetter sin seiersgang. I dag bruker 92 prosent av alle mennesker emojier og 30,4 prosent bruker dem flere ganger hver dag. Studier viser at bedriften din kan formidle både mer kompetanse og varme dersom du bruker emojier i kommunikasjonen din.

Emojier slo igjennom for åtte år siden. Under «World Emoji Day» i fjor lyste Empire State Building opp i passende gult og the Royal Opera House i London publiserte 20 velkjente operaer og balletter i emoji-form på nettet. Som du sikkert vet, fikk det globale språket også sin egen film i fjor.

Det er ikke bare mellom venner, familie og partnere at emoji-språket kan ha en viktig funksjon. En studie har faktisk påvist på at deltagere som har mottatt meldinger med emojier, har en tendens til å huske innholdet bedre enn deltakere som fikk meldingen uten emojier. Resultatet av studien tyder helt klart på at emojier kan gjøre det enklere å huske meldinger.


Signaliserer både kompetanse og varme

Samme studie har også vist at bruken av emojier kan hjelpe bedriften din med å fremstå som mer vennlig; deltakere som chattet på nettet med en ekspert som brukte emojier, regnet akkurat denne eksperten for å være både mer vennlig og kompetent, sammenlignet med de deltakerne som chattet med en ekspert som ikke brukte emojier.


Noe å tenke på før du bruker emojier i sosiale medier

Ok, vi har slått fast at det kan være effektivt å bruke emojier i firmakommunikasjonen. Men det betyr ikke at alle måter å bruke emojier på, fungerer like godt.
Som med et hvilket som helst språk lønner det seg å kunne språket sånn noenlunde før man kommuniserer profesjonelt. Her kommer noen punkter som det kan være lurt å ha i tankene:

• Pass på at emojien du bruker, er forståelig og passer til det du vil formidle.
• Husk at emojien skal forsterke det du vil formidle. Tenk på det som en vanlig samtale der du understreker det som blir sagt med naturlige ansiktsuttrykk.
• Gå ikke utenfor rammen for merkevaren. Driver du et revisjonsfirma, bør du nok unngå hjerter og kyssemunner osv., men kanskje holde deg til enklere emojier som «applausen», «high-five» eller «hendene i luften» etc.
• Ikke prøv å lette på et alvorlig budskap med emojier, det blir bare merkelig. Som i denne tweeten fra Hillary Clinton:

Vellykkede kampanjer med emojier

socialseeder.com kan du som ikke får nok av emojier, lese om åtte reklamekampanjer som brukte emojier på en kreativ og effektiv måte. Her finner vi alt ifra McDonalds til WWF (Verdens naturfond) som viser at du med emojier kan tiltale helt ulike målgrupper og oppnå ulike formål. Her kan du se WWFs reklamefilm:

 

Liker
Liker Elsker Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i innboksen din!