Bygg opp annonseringen på Facebook

2

Publisert 09 oktober 2021, 07:10 av

Raffinering av data er en vellykket metode for å lykkes som bedrift. Og dette er noe Facebook kan, ikke sant? I 2009 ble «like»-knappen lansert for å få bedre oversikt over hva brukerne foretrakk. Siden den gang har vi mennesker blitt 11 år eldre. Det har også Facebooks maskinlæring, som går på treningsstudio hver dag og ikke spiser noe annen enn økologisk dyrket mat.


Hendelser på plattformen, som for eksempel videovisninger, hvor lenge du kikker på et bilde, klikk, reaksjoner, kommentarer og delinger genererer data som kan analyseres for Facebook og Instagrams stadig smartere algoritme (særlig sammenlignet med 2009). Utenfor plattformen har bedrifter installert piksler som sender data fra nettstedet til Facebook for å få bedre levering på sine betalte kampanjer, noe som har ført til at data utenfor plattformen kan skilles ut. Dette har ført til at Facebook har bedre oversikt over deg enn din egen partner. Dette gjør også Facebook til et av verdens høyest verdsatte selskaper, siden de deretter kan selge dataene til annonsører som betaler for å nå ut til rett person. 

 

Piksler erstattes med Facebooks egen data 

 

Verdsettelsen av Facebook inkluderer altså raffinering av data fra både Facebook og Instagram-plattformene samt sporingsdata fra piksler på bedriftsnettsteder. Akkurat den delen med data fra piksler er snevret inn på grunn av iOS14-oppdateringen, som i korte trekk forhindrer Facebook i å motta brukerdata i samme utstrekning som før, siden brukere av Apple-produkter som standard «do not allow cookies» og struper tilførselen av data fra piksler. 

 

Tidligere satte Facebook sin lit til data fra piksler, og hendelser som «vist innhold på nettstedet», «lagt i handlekurven» eller «kjøp» var hendelser som styrte betalte kampanjer, noe de fortsatt gjør. Men dette vil endre seg. 

Forleden dag ble jeg oppringt av Facebooks agency manager som hevdet at «traffic campaigns are the new conversion campaigns». Man kan ikke sette sin lit til hendelser på nettstedet, men fremover kan det bli relevant å optimalisere mot trafikk og dermed gi maskinlæringen kunnskap basert på en atferd som ofte inntreffer, nemlig klikk på annonser. 

 

Konklusjonen er: Ta vare på dataene som finnes fra Facebook og Instagrams plattformer koblet til bedriften din i annonseringen din. Funksjonalitet som er lagt til for å opprette relevante «engasjementsmålgrupper» kan testes mer ut under målgruppeverktøyet i Business Manager og siden kan du lansere kampanjer mot de rette personene i retargetingen.

 

Pass på deg selv – og dataen din!

Mer Viva i innboksen din!