• Varemerke

Hvordan bygger man en sterk merkevare – del 1


av Arash Gilan

Dette er den første i en rekke tekster som vil fokusere på hvordan bedriften din effektivt bygger en sterk merkevare. Før vi fokuserer på hvordan man går til verks, vil jeg innledningsvis nevne grunnene til at det er viktig å være oppmerksom på ens merkevare.

Hvorfor bygge en merkevare? 

Fra melkekartongen om morgenen til nettbrettet om kvelden – i dag er vi alltid omringet av merkevarer. Man får mene hva man vil om merkevarer, men de preger oss uansett hva vi velger å synes. Apple eller Microsoft, Nike eller Adidas, Cola eller Pepsi. Vi velger å konsumere merkevarer som vi på en eller annen måte har bitt oss merke i. Ofte velger vi å definere personligheten vår ved hjelp av merkevarer, og det er akkurat det man gjør når man jobber med en merkevare. Om du ser på Adidas, så jobber de med elegante (les ydmyke) fotballspillere som Messi eller Özil, mens Nike jobber mer med ekstraordinære (les kjepphøye) spillere som Ronaldo eller Zlatan. Litt generalisert, så klart, men det ligger mye i dette. Som oftest vil man at merkevaren skal symboliseres og defineres av én enkelt person.
Studier viser at de som satser bevisst på merkevaren sin, har betydelig høyere driftsmargin enn de som ikke gjør det – så rett oppmerksomheten mot merkevaren din helt fra starten av.

Du er merkevaren din

Å tenke på og bygge merkevaren din er minst like viktig for en liten bedrift som for en stor, og det er da viktig at man som eier eller adm.dir. på et tidlig stadium forstår og benytter seg av at det er en selv som er bedriftens merkevare. Tenk igjennom hvilken følelse du ønsker å formidle. Skal merkevaren signalisere dyr, billig, proff, kjapp eller høy service? Merkevaren starter med deg og jo mer tid som går og bedriften vokser, desto mer vokser bedriftens merkevare. Ydmyk eller kjepphøy – det er du og ingen andre som kan formidle følelsen du vil nå ut med.

Hva gjør en merkevare sterk?

Hvorfor sier jeg at merkevaren sitter i deg? Jo, for det er akkurat slik merkevarer fungerer. Klær, utseende og oppførsel styrer hvordan vi «leser» hverandre i hverdagslivet. Det er ikke til å unngå at utstråling, personlighet og visuelle koder som klær vekker ulike følelser i oss. Hvis du jobber som lege, passer det seg ikke å komme i snekkerbukse. Det samme gjelder for en bedrift. En god merkevare skaper tillit, som igjen fører til ny virksomhet. En sterk merkevare lokker også til seg det viktigste en bedrift har – talentfulle mennesker og riktige ansatte.

Nå har vi snakket om hvorfor man jobber med merkevaren og hva den er. Neste gang tar vi opp hvordan vi gjør jobben, det vil si merkevarens ulike deler, og hva man kan gjøre selv, og hva man kan leie inn folk til.