Slik bygger du et sterkt varemerke – del 2

2

Publisert 02 januar 2018, 16:01 av Arash Gilan

I den første delen tok jeg opp hvorfor det er viktig å bygge et varemerke. Nå vil jeg gå mer konkret til verks og dele noen tips om hvordan man kan tenke når man skal navngi en bedrift. Når en bedrift har et sterkt varemerke, spiller navnet en viktig rolle når det gjelder å identifisere og skille det fra andre bedrifter. 

Det å komme på et godt navn i dag er ganske vanskelig for man må finne et navn hvis domene er ledig, og det kan være utfordrende å finne noe man synes både klinger bra og er ledig. Da vi skulle komme på navnet for Viva, husker jeg at vi likte en hel rekke navn der domenene ikke var tilgjengelige. Noe som er uhyre viktig når man oppretter et firmanavn, er at man samarbeider med andre og at man skaper noe man kan føle seg skikkelig stolt over! Her kommer noen punkter som kan være til hjelp når man skal finne på et nytt firmanavn:

1. Hold det kort

Det bør være kort og konsist. Det er mye enklere å huske på ett eller to korte ord enn lengre navn med flere stavelser. Et kort firmanavn ser dessuten bra ut på visittkort, brev og annet grafisk materiale, og det utgjør også et godt domenenavn til bedriftens nettsted. Det skal være enkelt å stave og lett å uttale.

2. La det skille seg fra mengden

Et godt firmanavn bør være unikt og det bør skille seg fra konkurrentenes navn.

3. La det si noe om bedriften, produktene og tjenestene dine

Dersom firmanavnet har en tydelig kobling til bransjen du virker i, vil folk lettere huske det og tenke at nettopp din bedrift har potensial til å møte deres behov.

4. La det være tidløst

Et trendy firmanavn kan lett fange nye kunder og lyde heftig. Men en trend har ofte kort holdbarhetstid. Derfor er det smart å velge mer tidløse ord som er like moderne og virkningsfulle nå som om fem år.

5. Et godt firmanavn skal være et reklameverktøy i seg selv

Bedrifter som Nike og Apple trenger ikke lenger kjøre omfattende reklamekampanjer for å få folk til å kjøpe og å snakke om produktene deres. Navnet i seg selv er reklame. Ja, jeg vet at dette er store selskaper, men det finnes ingen grunn til ikke å prøve å skape seg et navn som har potensial til å markedsføre hele bedriften, uansett hvor liten den er.

Neste gang tar jeg opp grafisk layout, markedsføring og ulike former for byråer som er knyttet til merkevarebygging.

Mer Viva i innboksen din!