Den søkende mennesket

2

Publisert 23 september 2021, 15:09 av

Menneskets nysgjerrige drivkraft vil alltid være en av våre viktigste pådrivere for kreativitet, nyskapning og utvikling, og det merkes at vi hele tiden søker etter svar på nettet. Google går ikke selv ut med offisielle tall, men Internet live stats beregner at det skjer omtrent 5,6 milliarder søk på Google hver dag. 

 

Søkemotorers primære oppgave er å presentere den mest relevante informasjonen som de har beregnet at brukeren ønsker å se, noe som selvsagt blir uhyre viktig fra et markedsperspektiv, siden en kjøpsreise mer ofte enn sjelden begynner med akkurat litt googling. 

 

I en global studie utført av Google/Ipsos fra 2019 oppgir nesten 6 av 10 personer at de hovedsakelig foretar søk på nettet før de kjøper et produkt, for å forsikre seg om at de tar et best mulig valg. Dette er selvsagt ikke alltid tilfelle når det gjelder produkter med lavt engasjement, som husholdningsvarer, men ved mange kjøp er jakten på best mulig kvalitet, pris eller nytteverdi av største betydning for oss mennesker.

 

Søkbart innhold

 

Dette er bare én av grunnene til hvorfor det er så uhyre viktig for deg som bedriftseier å være nysgjerrig på dine potensielle og eksisterende kunder, og hvordan du kan hjelpe dem på best mulig måte ved å levere «finnbar» informasjon på søkemotorene.

 

Et eksempel jeg ganske ofte ser i min rolle som SEM Manager er kollisjonen som oppstår når en bedrift ønsker å bruke et bestemt språk for å kommunisere med kundene sine, men språket samsvarer ikke med hva kunden faktisk leter etter. For å ta et tenkt eksempel: Matildas Boliger AS ønsker først og fremst å vises på «andelsleiligheter» i Uppsala og bygger derfor opp nettstedet og annonsenes innhold etter dette. Men det viser seg at majoriteten av de mest potensielle kundene i stedet bruker søkebegrepet «leiligheter til salgs», slik at de vises i søkeresultatet, men annonser som fokuserer på andelsleiligheter vil da bli mye mer irrelevant for kunden, og vi vil sannsynligvis måtte betale for dette både i CPC og lavere visningsfrekvens.

 

Det begynner med en søkeordsanalyse


Blant annet derfor er søkeordsanalyser så viktige, både fra et SEO- og SEM-perspektiv; slik at både nettstedet, annonsene og kundens søk kan samsvare med hverandre. Ellers risikerer vi fort å miste relevans og dermed synlighet på Google, noe som får konsekvenser for bedriftens forretningsmål. 

 

En søkeordsanalyse handler om å finne søkevolumer basert på atferden som målgruppen har, og siden utvikle et relevant innhold som møter de behovene kunden har i de ulike stadiene av kjøpsreisen. Derfor er det nødvendig med en gjennomtenkt strategi for de trinnene der både det betalte og det organiske søket er godt synkronisert med den øvrige medie- og markedsføringsplanen. 

For mer om Søkemotormarkedsføring kan du ble med på webinaret mitt den 30. september, der jeg forteller mer om hva som gjør en annonse vellykket, og hvordan du kan utvikle en innholds- og datadrevet søkemotormarkedsføring som blir en velkoordinert del av markedsføringsstrategien. Det vil imidlertid være på svensk fordi jeg er svensk.

Mer Viva i innboksen din!