Dette trender på Facebook & Instagram

2

Publisert 15 januar 2020, 09:01 av Viva Media

Hvert år presenterer Facebook en undersøkelse om markedet og digital innsikt basert på data fra deres egne plattformer. For første gang legger nå Facebook stor vekt på hvordan trendene ser ut i andre land og kontinenter enn før, da studien bare konsentrerte seg om USA. De aktiviteter og temaer som trender, er ofte en avspeiling av det politiske klimaet i landet samt andre lobbyistiske og populistiske strømninger. Så markedsføringen kan variere enormt fra land til land!

Facebook baserer trendspaningen sin for 2020 på data fra Asia, Europa, Latin-Amerika, Australia og Nord-Amerika. Her får vi inn land som Sverige, Storbritannia, Tyskland, Thailand, Mexico og Canada, for å nevne noen.

Innsikten vi får fra undersøkelsen Facebook IQ, der de deler overskrifter som diskuteres verden over, gir oss markedsførere et innblikk i hva som både er populært i vårt land, men også verden over. Som alle vet, tar vi etter hverandre og det som er populært i eksempelvis USA, pleier også å smitte over på øvrige land og vice versa.

Tydelige trender i dette blogginnlegget fokuserer på kunst & design, skjønnhet & mote, underholdning, mat & drikke, kropp & sjel, reise & fritid! Dette er trendene som det snakkes mest om i sosiale medier, noe som kan hjelpe oss med å takle følelsene og andre triggere på dem som vi vil berøre med markedsføringen vår. Mange av disse trendene er ikke svart eller hvitt, og gjelder ikke bare i landet som beskrives nedenfor. Men det finnes så klart spor av alt i mange land!

 

I Canada oppfordres mange til å begynne med birøkt, som en form for miljøaktivisme. Det er også populært å være en såkalt «planteforelder», noe som er et begrep som beskrives som en «millenial obession with indoor plant babies». Det finnes emneknagger som #plantstagram og en ny sjanger er utviklet med såkalte plant influencers.

I Sverige og England har vi en økt følelse av ansvar når det gjelder kjøp av klær. Vi stiller høyere krav til at de skal ha så liten påvirkning på miljøet som mulig.

I USA og Tyskland er folk generelt mer nysgjerrige på grønnere alternativ for å minske kjøttforbruket.

I Brasil begynner befolkningen å eksperimentere med 3D-printing og laserskjæring.

I India har det begynt å bli populært med fotturer, backpacking og friluftsliv i sin helhet, der folk viser en tendens til å utforske sitt eget land og det naturliv som finnes utenfor døren.

I Frankrike er det populært med bruk av apper som kan skanne varene dine etter farlige ingredienser.

På Filippinene er det populært blant de skjønnhetsinteresserte å redusere sine hudpleierutiner fra ti trinn til tre. Med fokus på produkter som beskytter huden deres fra solen.

I England er det populært å kombinere trening med uteliv, og engasjere seg i nattklubber som kombinerer fitness med natteliv. To fluer i en smekk!

 

Philip Gatu er en av alle Vivas stjerner innenfor sosiale medier. Som Social Media Manager gir Philip kundene våre sin ekspertise om målgrupper, creatives og så klart også det større perspektivet på hvordan andre kanaler kan bidra til at markedsføringen får effekt.

Mer Viva i innboksen din!