Digitale trender og konkrete tips rundt hvordan man bruker Facebooks verktøy

4

Publisert 26 september 2018, 06:09 av Alette Sörensen

Sammen med Facebook inviterte vi i vår bedriftsledere og markedsførere til arrangementet Meet Facebook i Stockholm. I september var det duket for oppfølgeren i Oslo. Og suksessen fortsatte! Akkurat som i Sverige fikk deltakerne i nabolandet med seg en miks av digitale trender og konkrete tips rundt hvordan man bruker Facebooks verktøy. Her deler vi høydepunkter fra arrangementet.

Meet Facebook Oslo markerte første gang Facebook og Viva Media sammen inviterte til et arrangement i Norge. Arrangementet hadde lenge vært fullbooket da Viva Medias Country Manager Thomas Lillebror Finne endelig kunne ønske de 200 deltakerne, representanter fra selskaper i ulike størrelser og bransjer, velkommen til Meet Facebook.

 

Tilpass deg etter brukeratferden

Martine Fraas, Strategic Partner Manager hos Facebook, innledet med å illustrere hvordan vår bruk av Facebook på få år har gått fra tekstbaserte statusoppdateringer til uttrykksfulle videoinnlegg. Facebookbrukerens atferd er i stadig forandring, og her trenger flere markedsførere å passe på at de ikke stivner i gamle mønstre.

Et slikt mønster kan være tilbøyeligheten til å kjøpe klikk på Facebook. I Norden har vi kommet langt teknologisk, men når det gjelder å synkronisere Facebook-kampanjer med brukeratferd, har vi fortsatt litt igjen å gjøre. Dersom kampanjens mål er å generere salg, bør vi optimalisere kampanjene mot kjøp, ikke klikk eller engasjement, tipset Martine. Studier viser at klikkdrevne kampanjer kan bli opptil 5,5 ganger dyrere ettersom en stor mengde klikk ikke nødvendigvis er ensbetydende med en stor mengde salg.

Markedsføring på Facebook gjør det også mulig å annonsere i Facebooks øvrige familie av apper og tjenester – slik som Instagram, Messenger og Audience Network – noe som bør benyttes til å optimalisere kampanjer. Når det gjelder Audience Network, har Facebook nylig valgt å bli helt transparente og gi markedsføreren mulighet til å se hvilke sider som inngår i nettverket.

Martine presenterte også det nye verktøyet Insights to Go som gjør dataen fra Facebook-kampanjene enda mer lettilgjengelige.

 

Relevansen er avgjørende

Hvordan påvirker Facebooks nye algoritme-endringer synligheten for innlegg og annonser fra bedrifter? Dette spørsmålet tok Mathias Eriksson, Social Media Manager hos Viva, seg av. Han poengterte hvordan engasjementsgraden – hvor stor andel av følgerne dine som interagerer med innholdet ditt – er viktigere enn å få mange likerklikk på Facebooksiden. Hvor relevant innholdet er for målgruppen din, er avgjørende for at innholdet ditt skal få et godt gjennomslag. Det gjelder å fange målgruppens interesse kjapt. Dermed prioriteres innlegg som inneholder video, noe som har 5 ganger større oppmerksomhetsverdi enn ikke-bevegelig innhold.

 

Selv om video er et vinnende konsept, la Mathias vekt på at statistikk og data er den eneste måten man sikkert kan vite hva som fungerer for akkurat målgruppen din for å nå dine mål. Han presenterte kundecaser der analyse av data fra tidligere kampanjer førte til endring av strategi og valg av materiale, noe som ga et mye sterkere resultat. En framgangsfaktor var å utforme innlegg og annonser for mobilbruk gjennom vertikalt innhold.

 

 

Få lojale kunder gjennom Instagram

En tjeneste som ytterligere bekrefter behovet for vertikalt innhold, er Instagram Stories som har steget til 400 millioner daglige brukere siden det ble lansert for to år siden. Alette Sørensen fra Viva Media fortalte om hvordan kan bruker Instagram for å knytte målgruppen til merkevaren, både i den hensikt å få nye kunder samt å beholde de nåværende.

 

Brukerne lar seg inspirere på Instagram. 60 % av brukerne sier at de lærer om produkter og tjenester på Instagram. Målgruppen er altså åpen for input og her trenger markedsførere å jobbe strategisk med innhold som skiller seg ut, er ekte og passer målgruppens atferd og preferanser.

 

Alette tipset om å skape en helhetlig strategi for Instagram der man når kunden uansett hvor den befinner seg i forhold til merkevaren. Bruk Instagram for å fortelle deres story og for å selge deres produkter eller tjenester, og bruk Instagram Stories for å bygge tillit. Dette ble illustrert med en kundecase der bedriften jobber aktivt med Instagram Stories for å skape lojale kunder. Den fremgangsrike innholdsstrategien deres bygger på å vise frem personene bak merkevaren og by på noe uventet og underholdende – alltid med stort fokus på video og mulighet for målgruppen til å samhandle gjennom for eksempel avstemninger.

 

 

En vellykket markedsføringsstrategi

For tre år siden hoppet han og kollegaen av studiene for å satse fullt ut på bedriften. Nå i september er de vertskap for en utsolgt business-konferanses med forhenværende president Barack Obama som hovedtaler. Christoffer Omberg, Managing Director i Oslo Business Forum, inspirerte med sin historia om hvordan Oslo Business Forum på kort tid har opplevd stor fremgang ved å satse på kvalitetsinnhold. Det innebærer artikler skrevet av journalister og videoer der profilerte bedriftsledere deler sine erfaringer og tips. Sentralt i strategien står Facebook som de bruker for å distribuere innholdet og få nye kontakter og abonnenter. Med hjelp av boter som spør om brukerens preferanse, kan de deretter fortsette å anbefale relevant innhold til rett person.

Etter en konkurranserettet repetisjon av dagens innsikter gjennom en Kahoot, kunne deltakeren forlate Ballroom Oslo med ny inspirasjon, ideer og kontakter.

 

 

Liker
Liker Elsker Haha! Wow! Sad Angry
1

Mer Viva i innboksen din!