Vinn kampen om salget med DPA (Dynamiske produktannonser)

2

Publisert 12 november 2020, 17:11 av Tor Børre Gaasland

Under Holiday Shopping Season er det markant høyere trykk i annonseportalene. Dette gjør at det blir dyrere og derfor er relevanse svært viktig for å vinne kampen om salget. Løsningen? Dynamiske produktannonser.

Dynamiske produktannonser
Med dynamiske produktannonser (DPA) kan man automatisk promotere produkter til personer som har uttrykt en interesse eller utført handlinger på nettstedet ditt. Hvis en kunde for eksempel har sett på et produkt eller lagt noe i handlekurven, vil Facebook kunne sende dette spesifikke produktet på nytt til kunden via en annonse på Facebook feed eller Instagram, som en påminnelse.

Fire fordeler med dynamisk produktannonsering

Det finnes mange gode grunner til å benytte seg av skreddersydde dynamiske produktannonser, men det er spesielt fire argumenter som går igjen:

 

  1. Økt sjanse for kjøp i nettbutikken. Når du kan treffe kunder som allerede har utført en handling på nettstedet ditt, er det enklere å konvertere disse, siden de allerede er “varme”. Disse annonsene er ofte det siste steget før et faktisk salg. I tillegg kan du nå ut til nye folk som har uttrykt interesse for produkter du tilbyr eller tilsvarende produkter, selv om de ikke har besøkt nettstedet ditt enda.
  2. Billigere for deg som annonsør. Facebook er svært opptatt av at annonsen skal være relevant for personen som mottar den. Ved å benytte seg av data over dem som har uttrykt interesse for et produkt du tilbyr eller tilsvarende produkter, kan man nærmest garantere at relevansen blir høy og derfor blir kostnaden for annonsen billigere.
  3. Du blir husket. Ved å dukke opp i Facebook-feeden til en person som har uttrykt en interesse for produkter på nettstedet ditt, er det større sannsynlighet for at personen tenker på deg neste gang de skal gjøre et kjøp.
  4. Det er enkelt. Facebook-algoritmen er smart. Når annonsen blir satt på og algoritmen begynner å samle data fra nettstedet og brukerne dine, vil “maskinlæring” bli kjent med nettstedet ditt. På den måten vil Facebook optimalisere annonsene til dem som er viktigst for dere. I tillegg blir det lagt inn riktig pris, bilde og tittel slik at du ikke trenger å oppdatere annonsen like ofte.

Er du interessert i å vite mer om hvordan dette fungerer – eller vil ha hjelp med å sette opp og administrere dette effektive verktøyet, ta kontakt med oss!

Mer Viva i innboksen din!