Effektiv annonsering – synkroniser Google Ads med YouTube

2

Publisert 08 oktober 2021, 13:10 av Sofie Benneborg

Har du noen gang lurt på hvordan du kan nå ut til de som ikke har klikket på annonsene dine på Google? La oss si at du har en CTR på 10 %. Det vil si at hele 9 av 10 av alle de som fikk opp annonsen, ikke har klikket på den. Det finnes også en rekke søk som utføres, der Google velger å ikke ta med noe søkeresultat av ulike grunner, eller for den saks skyld, søk som utføres der akkurat din annonse ikke kommer med. Kanskje dagsbudsjettet ikke var tilstrekkelig, eller så slo konkurrentene deg i budgivningen. 


Når det gjelder eksempelet over, er dette én av mange måter YouTube og displayannonseringen kan samarbeide med søkeannonsene på. Løsningen staves «Custom Intent Audiences», eller CIA, og er basert på at du skaper din helt egne målgruppe som du vil vise YouTube- eller display-annonsene dine for. Du oppretter da en målgruppe der du legger inn søkeordene fra søkeannonsene dine. Hvis noen har søkt på noen av disse søkeordene på Google, vil de kunne få opp YouTube-annonsen din når de siden befinner seg på YouTube.

 

Dette lar deg fange inn igjen målgruppen din i kundereisen, og sagt på rent «markedsføringsvis», lar det deg sluse dem inn i kundetrakten din på denne reisen som starter med bevissthet, går via overveielse, for så å ende opp med et kjøp. Når vi vet at bare 5 % av din totale målgruppe befinner seg i kjøpsfasen, er dette et perfekt annonseringsverktøy for å fortsette å bygge relasjoner med kundene dine. Dette er effektiv markedsføring på sitt smarteste.

 

Hvordan oppretter man Custom Intent Audiences på YouTube?


1. Velg å opprette en ny kampanje eller redigere din nåværende.
2. Velg alle standardinnstillingene, som kampanjetype, mål, budsjett, kampanjeperiode osv.
3. Når du kommer til målgruppe-delen, velger du «bla gjennom» og siden «dine egendefinerte målgrupper».
4. Velg «opprett ny egendefinert målgruppe». Gi målgruppen et navn og velg deretter «personer som har søkt etter noen av disse termene på Google».
5. Legg til søkeordene fra søkekampanjene dine og trykk på lagre.
6. Fullfør innstillingene for kampanjen og husk å lagre!

Nå vil søk, display og YouTube kunne samarbeide på et helt nytt nivå!

Mer Viva i innboksen din!