Endringer i NoFollow og introduksjon av ulike lenke-attributter

2

Lenker! Trådene som knytter verdensvev sammen. Før søkemotorene ble introdusert, var det umulig å finne et nettsted hvis det ikke var for lenker som gikk til et annet nettsted, eller hvis du kunne adressen utenat. Søkemotorene gjør det enklere for oss å finne interessante nettsteder, men lenkenes viktige rolle som en vital byggestein i internett er like betydningsfull i dag som den gang.

Lenken er alltid en sterk ledetråd for søkemotorer når de skal evaluere et nettstets verdi. Hvem eller hva er det som lenker til det aktuelle nettstedet? Men én variabel mange glemmer, er hvordan ett nettsted lenker til et annet – et tema det er verdt å fordype seg i for å sørge for at søkemotorenes inntrykk av nettstedet ditt blir så rettferdig som mulig.

NoFollow-attributtet oppdateres
Da vi brukte lenke-attributtet NoFollow tidligere, ignorerte Google lenken i rankingsøyemed. Dette er nå endret på. Google kommer også til å se på NoFollow-lenker mellom nettsteder og bruke dem som «ledetråder» i sin analyse av nettsteders lenkeprofiler. Grunnen til dette er ifølge Google selv at lenker uavhengig av attributt er interessante for at søkemotoren skal bedre forstå unaturlige lenker. Ved å la algoritmen også ta NoFollow-lenker med i betraktning, går de ikke glipp av eventuell verdifull informasjon i lenkemønstrene. 

Derimot vil NoFollow-lenker fortsatt vurderes lavere enn vanlige lenker, slik at du som nettstedseier fremdeles har en viss kontroll over hvor stor vekt Google bør legge på de lenkene du oppretter.

To nye lenke-attributter introduseres
I forbindelse med NoFollow-oppdateringen introduseres to nye attributter som vi kan ta i bruk.

rel=»sponsored»: Attributtet for å erklære at en lenke er en del av en annonse eller sponset innhold.

rel=»ugc»: UGC står for User Generated Content (Brukergenerert innhold). Eksempler på dette er lenker som finnes i kommentarer eller innlegg i fora.

Hva betyr dette for nettstedet ditt?
Du kan ta det med ro! Du trenger ikke å oppdatere alle sponsede lenker eller brukergenererte lenker med de nye attributtene, forutsatt at de har NoFollow. I dag fungerer det fremdeles. Derimot er det en god idé å begynne å bruke de nye attributtene fremover for å holde tritt med utviklingen.

Oppdateringen forsterker også betydningen av en gjennomtenkt lenkestrategi, der gode relasjoner mellom nettsteder med naturlige lenker blir stadig viktigere. En sterk lenkeprofil tar tid og kunnskap å utvikle, og det finnes ingen snarveier.

Mer Viva i innboksen din!