Et bilde sier mer enn 60 000 ord

1

Publisert 05 juli 2018, 14:07 av Lukas Lind

Samfunnet gjennomsyres stadig mer av visuell kommunikasjon. Men på en måte er dette slett ikke noe nytt. Det har faktisk gått 120 år siden Louis Le Prince arrangerte verdens første filmfremvisning i 1895. Men film er et medium som har erobret mer og mer plass de siste årene. Her kommer litt spenstig fakta som viser hvor viktig det er at man som firma kommuniserer med bilder.

Hvordan har det seg egentlig at det visuelle er så uhyre populært i dag? Våre omgivelser formelig kryr av memes, smileys, reklamefilmer, GIF-er, videoer, Netflix og YouTube. Uansett hvor man vender blikket, er det noe som rører på seg. De siste årene har stadig flere bedrifter forstått betydningen av å bruke video i sin markedsføring og kommunikasjon. Dessuten belønner Googles og Facebooks algoritmer bruken av video, noe som innebærer at videoinnhold havner høyere oppe i strømmer og i søk.

 

Hjernens kapasitet til å behandle bilder

Grunnen til at bilder er så tiltalende for oss mennesker, handler i bunn og grunn om hvordan hjernen vår fungerer når den tar imot og behandler informasjon. Selv om vi egentlig ikke har medfødt kognitiv evne til å behandle ord, har vi helt andre forutsetninger når det gjelder bilder.

• Hjernen vår kan registrere bilder som bare vises i 13 millisekunder.
• Vi kan få en oppfatning av en visuell scene på mindre enn ett tiendels sekund.
• 90 prosent av informasjonen som mottas av hjernen er visuell.
• Hjernen bearbeider bilder 60 000 ganger hurtigere enn tekst.
• Vi husker bare 10% av informasjon vi har hørt tre dager etter å ha hørt den, men vi husker 65 % av informasjonen dersom den var knyttet til et relevant bilde.

(Kilde: Visual Teaching Alliance & LifeLearn)

 

Nøl ikke med å begynne å kommunisere med video

Ovennevnte fakta påviser at mennesker bearbeider visuell informasjon mye mer effektivt enn tekst. Innen 2019 regner man med at så mye som 80 prosent av all internettrafikk vil bestå av video. Det finnes uendelig mange grunner til at bedriften din har mye å vinne på å produsere og kommunisere med video. Blant annet er det følelsesbasert, konverterende, engasjerende og gir høyere klikkfrekvens.

 

 

Liker
Liker Elsker Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i innboksen din!