Facebooks konkurranseregler

2

Publisert 26 juni 2020, 10:06 av Josefine Bergman

Det å arrangere en konkurranse på din Facebook eller Instagram-side kan være en aktivitet som målgruppen din setter pris på. Facebook har en del regler som du må ha oversikt over for ikke å risikere å bli utestengt. I denne teksten gir vi deg all informasjonen du trenger slik at det blir lett å gjøre det rett.

Dont’s

 

Du kan ikke be deltakerne om å «dele/like innlegget/siden for å delta».

Du kan ikke be deltakerne om å «tagge seg selv og en venn for å delta».

Du kan ikke oppfordre deltakerne til å legge ut innlegg på sin personlige side, for eksempel «publiser dette bildet på profilen din for å delta».

 

Dette er i henhold til det Vivas kontakt oppgir til oss som spesifiserte funksjoner som man ikke får oppfordre til misbruk av eller feilaktig bruk av i verken organiske eller sponsede innlegg. De oppgir dem også på sin side her.

 

Sånn gjør du det


Du kan oppmuntre deltakerne til å følge siden din for å kunne følge med på sidens innhold videre, men det kan ikke være et krav for å delta. For eksempel: «Følg oss gjerne for å ta del i konkurranser, tips og inspirasjon i fremtiden.»

Du kan skrive at deltakerne må publisere et innlegg på bedriftssiden din for å delta eller sende en direktemelding i Messenger. For eksempel «send oss en melding på vår Facebookside eller i Messenger med svaret ditt for å delta.»

 

Det er i tillegg også et krav å opplyse om at «Facebook ikke delta i, sponser eller støtter konkurransen på noe vis.»

 

 

Konkurransereglene på Instagram er annerledes

 

Også for konkurranser på Instagram må du angi i retningslinjene at Instagram ikke på noe vis har er ansvarlig for ansvar konkurransen sin, men til forskjell fra Facebook er det ikke noe forbud mot å «dele» konkurransen eller «tagge» venner i kommentarfeltet. Men det som imidlertid gjelder her, er at man ikke kan tagge eller oppmuntre til at deltakerne skal tagge innlegget på feilaktig vis. Altså tagge noe som ikke stemmer med innleggets faktiske innhold. 

 

Konkurransevilkår

 

Om du virkelig vil gjøre alt «by the book» anbefaler vi en særlig utformet destinasjonsside for konkurranser der fullstendige betingelser er oppgitt, slik at det ikke hersker noen uklarhet. Det er jo ikke det enkleste å få på plass all denne infoen på det stramme tekstbudsjettet som er å anbefale på Facebook og Instagram, så lenke heller til destinasjonssiden. 

 

Huk av de ovenstående punktene, så kommer konkurransen din på Facebook til å gå som smurt. Er konkurransen både artig og relevant for målgruppen din, kan den også tilføre en stor verdi til bedriften din. Men om du ikke holder deg til reglene, kan bedriftskontoen bli stengt i en periode, noe som ikke er å anbefale. Dersom du ennå er usikker på noe, er det bare på ta kontakt med oss.

Mer Viva i innboksen din!