Facebook Shops

2

Publisert 24 juni 2020, 07:06 av Daniel Burestad Carlsson

For et par uker siden lanserte Facebook sitt nye konsept Facebook Shops. Dette er ytterligere et steg mot å la forbrukeren møte merkevaren og faktisk også konvertere på plattformen. Siden mange fysiske butikker har hatt vanskeligheter med å få utført salg under den rådende pandemiens bevegelsesbegrensninger, kan Facebook Shops være en mulighet til å øke eller gjenoppta omsetningen på en ny og enkel måte.

Gratis og enkelt måte å øke omsetningen på

 

Facebook Shops innebærer at du som bedriftseier kan opprette din en egen nettbutikk, noe som er både enkelt og gratis. Fordelene med Facebook Shops er at den er helt mobiltilpasset og lastes som oftest hurtigere enn et vanlig mobiltilpasset nettsted, men det er også helt globalt. Dette innebærer at du kan selge produktene dine til alle Facebooks 2 milliarder aktive brukere verden over.

 

 

Hvordan fungerer Facebook Shops?

 

Facebook-siden din forvandles til et digitalt utstillingsvindu, og Facebook Shops tillater deg å organisere produktene dine i ulike kategorier. Kategoriene, eller samlingene som Facebook kaller dem, tillater deg å endre navn på kategorier, skifte ut forsidebildet og skrive en beskrivelse. Under hver kategori tillater Facebook deg å vise opp mellom 6 til 30 produkter. Om du for eksempel driver en butikk som selger klær, kan du organisere det etter overdeler, bukser og så videre. For øyeblikket er ikke Facebook Shops tilgjengelig for alle, men lanseres gradvis.

 

 

Når du oppretter en Facebook Shop, så skapes også en fane på din lenkede Instagram-side, kalt Instagram Shopping, der produktene dine også finnes tilgjengelige. Dette betyr at du slipper å konfigurere to ulike butikker, og det gir butikken din en enhetlig tilstedeværelse på både Facebook og Instagram. 

 

Er du allerede en etablert e-handler og vil skaffe deg nye innganger til kundene, er jo selvfølgelig Facebook og Instagram et fantastisk verktøy for konverteringer. Hele 70 % av kjøperne oppgir at de vender seg til Instagram for å finne produkter (Facebook 2017). 

For å gjøre det enkelt har Facebook samarbeidet med eksterne e-handelsplattformer som Shopify, Quipt, BigCommerce, ChannelAdvisor, CommerceHub, ShopStation og Zentail. Dette gjør at du ikke trenger å legge til nye produkter både på ditt vanlige nettsted og på Facebook, men nye produkter legges automatisk til på alle integrerte plattformer. 

 

Tekst: Daniel Burestad Carlsson er en av Vivas mange stjerner på Sosiale Medier. Som Social Media Manager tilbyr Daniel kundene våre sin spisskompetanse når det gjelder målgrupper og reklametekster, og han gir også et større perspektiv på hvordan andre kanaler kan bidra til at markedsføringen blir virkningsfull.

Mer Viva i innboksen din!