Fem SEO trender for 2016

4

Publisert 03 desember 2015, 09:12 av Joachim Almeke

Dersom man jobber som SEO-konsulent*, er ens arbeidsmetoder i stadig endring, i takt med at Google oppdaterer sin algoritme. I år (2015) har vi sett et høyt antall oppdateringer i Googles algoritme, der Mobilegeddon bare er en av mange som påvirker hvordan nettstedet ditt ranker i den organiske SERPEN. Søkemotoroptimalisering er en levende prosess, og fordi Google setter spillereglene, må man være på tå hev og hele tiden holde seg oppdatert. Hva vil skje innenfor feltet søkemotoroptimalisering i det kommende året? Her vil jeg presentere fem nye SEO-trender som jeg tror vil slå til i løpet av 2016.

*1.SEO-konsulent [S-III-OO COON · SUL · ENT] substantiv 1. Person med Google-superpowers, se også Wizard, Sorcerer.

Det som kommer til å endre søkemotoroptimaliseringsarbeidet for 2016 er, slik jeg ser det, følgende områder:

    Videoinnhold veier like tungt som det skrevne ord.

    Digitale assistenter – endrer hvordan vi søker etter informasjon.

    Sosiale medier blir en rankingfaktor.

    Ytelse – hastighet, hastighet, hastighet.

    Sanntidsoppdatering av Panda og Penguin.

1. Videoinnhold veier like tungt som det skrevne ord

I dag anses det som standard å ha tekst på et nettsted. Google legger stor vekt på tekstinnholdet på nettsteder for å kunne ”ranke” dem. Tekstinnholdet er selve grunnen i de fleste nettsteder, mens bilder, videoer og andre medier fungerer som ekstra supplement til tekstene. I 2016 vil videoinnhold vokse fortere enn vanlig tekstinnhold, i form av rekkevidde og engasjement. Brukerne vil få en opplevelse og bli grafisk stimulerte, og til dette formål er videomediet perfekt. Google holder for tiden på med å eksperimentere med videoannonser i søkeresultatene. Facebook og Youtube støtter allerede i dag opplasting av videomateriell i 360 grader, hvilket muliggjør nye måter å vise frem produkter, tjenester eller steder. Dette er bare begynnelsen, i mine øyne, og jeg tror at vi i fremtiden også vil se støtte for VR-video (Virtual Reality) som annonseform fra både Google og Facebook. Det skrevne ordet kommer fremdeles til å være en viktig rankingfaktor med fokus på rikt innhold og troverdighet, men video kommer til å vokse enda mer. Ha i mente at Youtube i dag er Sveriges tredje største TV-kanal.

2. Digitale assistenter – endrer hvordan vi søker etter informasjon

I et vanlig søk skriver man ofte ord som for eksempel ”Ikea” i søkefeltet og klikker så på adressen for å finne nærmeste varehus. Med talesøk sier man gjerne: Hvor ligger det nærmeste Ikea-varehuset? Et talesøk inneholder flere ord, noe som betyr at longtail-søkeordene vil bli enda viktigere i SEO-arbeidet. Å identifisere populære ord og uttrykk som brukerne anvender ved søk, blir et viktigere satsningsområde, kombinert med å svare på spørsmål som: faktabokser, How-To-Do-artikler, Lær deg nye ting-videoer m.m. Det kommer også til å bli viktigere å markere opp informasjon med mikro-data for å gjøre det enklere for søkemotoren å forstå informasjonen. Ved et talesøk er det vanligere å angi et sted, for eksempel: Det billigste hoteller i Kalmar? Derfor kommer det til å bli nødvendig å legge mer fokus på lokal SEO. Også apper blir mer integrerte i Googles søkeresultat, ettersom Google har begynt å indeksere app-innhold. Apper kommer helt klart til å vises i søkeresultatet i fremtiden, noe som vil gjøre dem mer tilgjengelige for brukerne.

3. Sosiale medier blir en rankingfaktor

Som jeg nevnte tidligere, holder Google på å indeksere innholdet i apper. Ganske nylig ble det inngått en avtale mellom Google og Facebook, der Google får indeksere innholdet som finnes på Facebook, for å kunne presentere det i søkeresultatet. Allerede i dag har Google en lignende avtale med Twitter, og i løpet av 2016 vil vi få se stadig flere tweets og Facebook-kommentarer i søkeresultatene for mobilsøk. Slik jeg ser det, er dette indikasjoner på at Google vurderer å legge til sosiale signaler som en rankingfaktor. Google har alltid likt ”freshness”, det vil si innhold som er nytt og aktuelt, og dette er noe som sosiale medier tilfører. Tenk etter hvor du leter etter informasjon for eksempel ved en stor ulykke. Ser jeg på meg selv, så søker jeg først og fremst informasjon på Facebook, ettersom jeg kan kjenne noen som kjenner noen som bor eller befinner seg på plassen der ulykken har skjedd.

4. Ytelse – hastighet, hastighet, hastighet

Det er ingen hemmelighet at lastingstiden på et nettsted er en rankingfaktor. Vi forflyttes stadig mer over til mobile enheter der vi ikke alltid har tilgang til en hurtig tilkobling, så derfor kommer ytelsen til å bli desto viktigere, eksempelvis, hvordan fungerer nettstedet i 2G? Tenk på folk i den tredje verden som i dag ikke har datamaskiner, men som vanligvis eier mobiltelefoner. Slike land har ennå ikke hurtige datanettverk, men bruker nettopp 2G. Her har vi en ny målgruppe å tenke på. Tidligere i år meddelte Google at mobilsøk har gått forbi desktop-søk, og mobilsøk kommer til å fortsette å øke i løpet av 2016. Omsider kommer mobiltrafikken til å bli den desidert viktigste kilden og desktop-trafikken vil bli en saga blott. Google kommer ikke en gang til å bry seg om du ikke har en desktopversjon, så lenge det finnes et mobil-nettsted.

5. Sanntidsoppdatering av Panda og Penguin

Vi vet at Penguin kommer til å oppdateres i sanntid i begynnelsen av 2016. For dere som ikke kjenner til Google Penguin og Googles andre dyr, kan jeg anbefale dette blogginnlegget. I korte trekk er Google Panda og Penguin to forskjellige algoritmer som både evaluerer om tekstinnholdet er unikt og ikke spam-aktig samt om lenkeprofilen er relevant og uten ”dårlige” lenker. Tidligere har disse to blitt oppdatert et par ganger i året, noe som har ført til at om man sitter fast i algoritmen, har dette ført til at nettstedet er blitt straffet og det har gitt en dårligere ranking. Straffen lar seg så ikke oppheve før neste Panda- og Penguinoppdatering har blitt iverksatt. En sanntidsoppdatering vil innebære at det blir enklere å oppheve en eventuell straff, samtidig som ikke-relevante sider som anvender seg av altfor aggressiv länkanskaffning, forsvinne fra toppresultatene. Man bør derfor hele tiden arbeide proaktivt med sin lenkeprofil. Selv er jeg veldig positiv til sanntidsoppdatering av både Panda og Penguin, i og med at vi kommer til å få et forbedret søkeresultat.

Til slutt

Det gjenstår ennå litt av 2015, og ennå vet vi ikke hva som kommer til å skje med Google i framtiden (så sant du ikke anvender deg av Google Fortunetelling). Men én sak kan jeg si med sikkerhet: søkemotoroptimalisering kommer fremdeles til å være en viktig markedsføringskanal. Siden SEO-arbeidet blir stadig mer komplekst, i og med at flere og flere Googleoppdateringer lanseres, så kjennes behovet for en SEO-konsulent stadig viktigere for en bedrift som vil henge med og synes på Google. Jeg vet at alle mine kollegaer i Viva Media besitter Google superpowers og at vi alle virkelig er Wizards.

Mer Viva i innboksen din!