Fem ting du trenger å vite om Facebookannonsering

3

Publisert 28 mai 2015, 09:05 av Alette Sörensen

Du har Facebook, alle du kjenner har Facebook. Du har kanskje hørt at markedsføring på Facebook gir gode resultater og fører til forretninger med nye kunder. Du har kanskje til og med vurdert å selv annonsere der. Da bør du lese videre. Vi har nemlig samlet fem ting du bør vite om Facebookannonsering og hvordan det kan gagne din bedrift.

1. Kundene dine – både nåværende og fremtidige – finnes på Facebook

Det som begynte som et relativt lite nettverk blant studenter på Harvard University for elleve år siden, er i dag verdens største sosiale plattform. Facebook har i dag over 1,4 milliarder aktive brukere over hele verden. I Sverige er antallet aktive brukere oppe i 5,7 millioner og tallet fortsetter å vokse. Dessuten oppgir 59 % i en omfattende undersøkelse foretatt av IBM blant over 30 000 personer i 16 land at Facebook og andre sosiale medier er en viktig del i deres innkjøpsprosesser.

Med andre ord: Det er høyst sannsynlig at de du vil drive forretninger med, finnes på Facebook.

2. Konkurrentene dine finnes på Facebook

Facebookannonsering blir stadig mer populært, og fungerer bedre og bedre. I løpet av tredje kvartal i 2014 økte forbrukernes klikkefrekvens på Facebookannonser med 195 % sammenlignet med samme kvartal i 2013. Ser vi spesifikt på nettforhandleres annonser, ser vi at økningen var på hele 205 %. Dette har sammenheng med Facebooks stadig pågående arbeid med å forbedre kvaliteten på annonseringsmuligheten for deg som forretningsdrivende.

Når annonsekvaliteten øker, blir annonsene på Facebook selvsagt mer relevante for brukerne. Dermed tilspisser konkurransen seg blant bedrifter som innser verdien i Facebookannonsering. Derfor blir det stadig viktigere for deg som forretningsdrivende å vise målgruppen din nøyaktig hva bedriften din kan tilby – og hvorfor kundene bør velge deg fremfor konkurrentene.

 

3. Facebook lar deg skreddersy annonseringen

Målrettingsmulighetene for markedsføring på Facebook er svært store. Takket være den informasjonen som brukerne selv oppgir – gjennom saker de for eksempel har skrevet om, delt eller likt – kan du presisjonstilpasse annonsene. Det innebærer at du kan rette markedsføringen din direkte mot den målgruppen som du vet er interessert i tjenestene eller produktene dine.

Annonsene kan også tilpasse i mange ulike typer formater, avhengig av hva du ønsker å oppnå. Du vil kanskje selge mer av en viss produkt eller tjeneste? Kanskje du aller helst vil styrke bedriftens varemerke? Eller vil du kanskje vise frem og påminne om et produkt som en konsument har tittet på i nettbutikken din, men ennå ikke kjøpt?

Du kan til og med la nyheter om bedriften din og kommende begivenheter, for eksempel produktlanseringer, anbefales på en naturlig måte i nyhetsstrømmen til dine potensielle kunder.

Dessuten kan annonsering på Facebook tilpasses de enheter som forbrukerne bruker – smarttelefoner, nettbrett eller datamaskiner.

 

4. Alt kan måles på Facebook

All aktivitet rundt Facebookannonsen din – for eksempel likes, kommentarer, visninger, videoavspillinger og klikk som leder til hjemmesiden din – logges og kan på et detaljrikt vis gjøres rede for. Dette innebærer at du får en tydelig oversikt over verdien som hver annonse genererer, målt i salgstall eller andre viktige nøkkeltall. Basert på denne informasjonen kan du se hvilken annonseringsmålsetting og hvilket annonseformat som fungerer best for bedriften din – og dermed satse markedsføringen din på annonsering som gir maksimal avkastning på hver investert krone.

 

5. Du bestemmer selv prisen

Med Facebookannonsering betaler du aldri for noe annet enn konkrete, målbare resultater:

Faktiske visninger, klikk og annet samspill med annonsen din.

Det finnes heller ingen krav til hvor mye du behøver å budsjettere. I stedet kan du med fordel velge et nivå som er helt tilpasset din bedrifts forutsetninger. Med en nøyaktig start- og sluttdato samt et forhåndsbestemt budsjett for all markedsføring på Facebook, kan du selv styre nøyaktig hva annonseringen skal koste. Med andre ord: du har full kontroll.

 

Jonathan Zetterberg
Senior Campain Manager

Viva Media Group

Mer Viva i innboksen din!