Finn målgruppen din på YouTube

3

Publisert 27 januar 2021, 15:01 av Sofie Benneborg

Nå har vi klart for oss hvilket annonseformat vi skal velge, og hvilket mål vi har med annonseringen. Det som nå gjenstår, er essensen av vellykket annonsering – å vise frem dine fantastiske annonser for riktig målgruppe! Med 1,9 milliarder påloggede brukere hver måned finnes garantert målgruppen din på YouTube. Men hvordan finner vi akkurat dem? YouTube Ads tilbyr en fantastisk mulighet når det gjelder å finne den rette målgruppen for akkurat annonsene dine. Og hvis du holder tungen rett i munnen, er dette nøkkelen til en vellykket kampanje.

 

I dette innlegget gir jeg deg en oversikt over grunnsteinene i målgruppehåndteringen for YouTube Ads, samt gi et par konkrete eksempler.Hvis du vil lære enda mer om YouTube og mulighetene til både å jobbe med markedsføringsaktiviteter for merkevaren pluss konvertering, kan du registrere deg for webinaret mitt 3. mars.


Valgbare målgrupper og målrettinger

 

Du kan velge geografisk og demografisk målretting, akkurat som i vanlige Google ads, og i tillegg har du disse valgmulighetene:

 

Detailed demographics

Detaljert demografi f.eks. foreldre med barn i en viss alder, sivilstand, type huseier.

 

Affinity audiences

Interessegrupper f.eks. mat & drikke, reiser, shopping, teknikk.

 

Custom affinity audiences

Tilpassede målgrupper innen interessegrupper er gatekjøkkenmatelskere, luksusreisende, prisbevisste shoppere, mobiltelefonentusiaster.

 

Life events

Livshendelser f.eks. har nylig kjøpt hus, tar snart eksamen, skal snart gifte seg.

 

In market audiences

Målgrupper med kjøpsintensjon f.eks. bilseter for barm, sykler og tilbehør, boliger, fotballutstyr.

 

Custom intent audiences

Tilpassede målgrupper med kjøpsintensjon opprett en egen skreddersydd målgruppe for å finne de som er svært interesserte i å kjøpe produktene eller tjenestene dine. Du har fire alternativer. Søkeord som idealkunden din bruker på google, typer av nettsteder, apper eller steder som idealkunden din besøker. 


Video Remarketing 

Vis annonsen din til de som har sett på noen av de andre videoene dine.

 


Utover disse har du også standardvalgene remarketing fra nettsteder & apper, kundematching og lignende målgrupper.


Hvordan skal man da bruke målgruppene i praksis? Se noen eksempler her:

Firma X selger løpesko på nettet og ønsker å bygge merkevarebevissthet og øke konverteringene. I rekkeviddekampanjene kan man for eksempel bruke en interessegruppe «helse- og fitness-interesserte» og en tilpasset interessegruppe «løpsentusiaster».
I kampanjene for å øke konverteringer kan man i stedet legge inn en målgruppe der du legger inn de søkeordene som idealkunden din søker på, for eksempel skomodeller som firmaet selger. Legg for eksempel inn en liste for besøkende på nettstedet ditt i konverteringskampanjen.


Firma Y tilbyr rengjøringstjenester. For å spre merkevarebevissthet kan man opprette en målgruppe med detaljert demografi, f.eks. den husholdningsinntekt og alder som idealkunden deres pleier å ha. Også en målgruppe med livshendelsene «flytter snart» og «kjøper snart hus», kan være en aktuell målgruppe om firmaet tilbyr flyttevask. 

For en kampanje som har til hensikt å øke konverteringer, kan man med fordel bruke målgruppe med kjøpsintensjonen «rengjøringstjenester i hjemmet». Samtlige kampanjer må ha en geografisk rekkevidde i det området firmaet er virksomt.

Vær oppmerksom på at eksempelet ovenfor bare er et eksempel på hvordan man kan legge opp målgruppene.

Husk at om du legger til flere målgrupper i en og samme annonsegruppe, må seeren tilhøre samtlige målgrupper for at annonsen skal vises. Får ikke annonsen din visninger? Prøv å dele opp målgruppene i to eller flere annonsegrupper, avhengig av antall og type målgruppe du har valgt.

 

Har du målgruppene dine klare? På tide å starte kampanjen! I neste og siste avsnitt vil jeg lede deg gjennom hvordan du evaluerer kampanjeresultatene dine.

 

Les også: YouTube for Action

Mer Viva i innboksen din!