Flere leads med Googles nye funksjon

2

Publisert 23 april 2021, 08:04 av

Vil du at flere potensielle kunder skal kontakte deg? Google Ads har nå lansert en ny annonseutvidelse, slik at kunder kjapt og smidig kan dele sine opplysninger direkte med deg i annonsen din. 

 

For mange bedrifter er leadsgenerering et av de viktigste målene med markedsføringen. For over et år siden gikk Google Ads ut med en betaversjon for en ny annonseutvidelse som kan vises i forbindelse med annonsen: Skjemautvidelse for potensielle kunder. 

 

Nå er utvidelsen fullt ut lansert, for at potensielle kunder skal kunne samhandle og dele sin annonse med deg direkte i annonsen – uten engang å forlate Googles søkeresultat. En av de store fordelene er selvfølgelig brukervennlighet. Vi mennesker vil gjerne at ting i livet skal gå så raskt og smidig som mulig. Unngår man flere tastetrykk, omdirigering inn på nettsteder og lange lastetider, øker sannsynligheten for at din potensielle kunde kommer til å dele sin informasjon med deg. 

 

Googles skjemautvidelse

 

I praksis gjøres dette på følgende vis: Du begynner med å opprette en skjemautvidelse i en ny eller eksisterende kampanje. Under innstillingene kan du siden velge for at skjemaet skal vises hver gang noen samhandler med annonsen. Når den potensielle kunden ser annonsen din og velger å klikke på den, dukker skjemaet opp. Avhengig av hvilke innstillinger du har gjort, må kunden siden fylle i kontaktinformasjon som navn, e-postadresse og telefonnummer og sende til deg. Etter at den potensielle kunden har sendt inn skjemaet, kan den velge å enten besøke nettstedet ditt eller gå tilbake til Googles søkeresultater. 

 

Hvem vil dra nytte av dette?

Annonseutvidelsen kan blant annet brukes til å melde seg på nyhetsbrev og be om tilbudsforespørsler, avtaleforespørsler, demonstrasjoner og mer. En nyhet for betaversjonen er også at utvidelsen nå kan brukes for både Søk-, Display-, Video- og Discovery-annonser. De gjeldende forutsetningene er imidlertid litt ulike avhengig av annonsetypen. Skjemaet kan for eksempel for øyeblikket bare brukes for displayannonser som vises på mobiler. Mer informasjon om dette finner du her.

Mer Viva i innboksen din!