Føler du at Google Ads-annonseringen din ikke fungerer?

3

Publisert 17 april 2020, 13:04 av Mattias Östlund

Har virksomheten din nylig testet Google Ads uten å helt klare å gjøre det lønnsomt? Gi ikke opp! Her lister Vivas SEM Manager Mattias Östlund opp vanlige feil som gjøres på Google Ads-kontoen, så slipper du å gjøre dem selv. Eller hvorfor ikke ta sjansen på å gjøre dem på nytt, og gjøre dem rett!

For generelle søkeord og feil samsvarstype

Generelle søkeord – Om vi tar et eksempel fra et nettsted som bare selger joggesko for menn online, så kan det være fristende å prøve søkeord som sko, der man vet at det finnes et veldig stort søkevolum. Problemet med det søket er at det bare er en brøkdel av brukerne som søker på sko som er ute etter akkurat joggesko. Risikoen når man har for generelle søkeord, er at man får en veldig lav konverteringsgrad, og da er det vanskelig å gjøre annonseringen lønnsom.

 

Fleksible søkeord – Bruker du dessuten fleksible søkeord, risikerer du å få inn trafikk fra søk der sjansen for en konvertering er enda lavere. Om man i Google Ads legger inn søkeordet sko uten å angi noen samsvarsform, blir det et fleksibelt søkeord og da kan annonser vises fra søk som pumps eller støvletter. Sjansen for at klikk fra lignende søk skulle konvertere er veldig lav om du bare selger joggesko for menn. Det anbefales heller å bruke modifisert fleksibelt samsvar og eksakt samsvar på søkeordene. Les mer om samsvarstypene her.

       

Negative søkeord – For å fjerne så mange irrelevante søk som mulig er det viktig at man legger til negative søkeord. Vi fortsetter med eksempelet fra butikken som selger joggesko for menn. Det er svært sannsynlig at man bruker søkeordet +joggesko (Plusstegnet betyr at det er endringselement for fleksibelt samsvar). Da kan annonsen også vises når noen søker på joggesko damer. For å forhindre dette, legger man til damer som et negativt søkeord.

 

Annonsene er irrelevante for søket

Jeg har sett mange eksempler der man legger inn veldig mange ganske ulike søkeord i en annonsegruppe. Om man selger både joggesko Nike og joggesko fra Adidas, har man trolig med søkeordene +Nike +joggesko og +Adidas +joggesko. Det er viktig å legge de søkeordene i ulike annonsegrupper, slik at man kan skrive annonsetekster som er så relevante for søket som mulig. Om man legger alle merkevarene i samme annonsegruppe, blir teksten mye mer generell.

 

Har man veldig generelle annonsetekster, får man ofte en lavere CTR (andelen av søkene som klikker på annonseteksten din) noe som på sin side fører til lavere kvalitetspoeng på Google. Med lave kvalitetspoeng må man betale mer per klikk for at annonsene skal vises. Les mer om kvalitetspoeng her.

Tar ikke i bruk alle mulighetene som Google tilbyr

Om du har en nettbutikk, er det aller best å bruke Google Shopping. Det gjør man ved å laste opp en feed med alle produktene i Google Merchant Center. Siden kan du vise bildeannonser på Google der også prisen vises. Klikk fra Shopping-kampanjer har ofte en høyere konverteringsgrad enn hva klikkene fra de vanlige tekstannonsene har. Les mer om Google Shopping her.

 

Dersom du har lastet opp en feed i Merchant Center, kan du også bruke dynamisk remarketing for å vise tilpassede annonser i Googles displaynettverk. Man kan for eksempel velge å vise annonser for alle som har besøkt nettstedet, men som ennå ikke har konvertert. Les mer om dynamisk remarketing her.

Nettstedet er ikke konverteringsvennlig

Nettstedet må være brukervennlig. Det spiller ingen rolle om du har bygget opp kjempefine Google Ads-kampanjer, dersom de fører til et nettsted som er utydelig eller veldig treigt. Et utydelig nettsted gir en lavere konverteringsgrad, som på sin side gir en dårligere ROAS (Return on Ad Spend). Om konkurrentene dine har en konverteringsgrad på 2 % for et gitt søkeord, og du bare har 1 %, kan du bare betale halvparten så mye per klikk for å holde samme lønnsomhet som konkurrentene. 

Mer Viva i innboksen din!