Forbedre nyhetsbrevene dine

2

Publisert 18 september 2020, 07:09 av Alexander Åberg

Nyhetsbrev er en uutnyttet kommunikasjonskanal. Ofte avfeies de som innpåslitne eller som spam. Men hvis de håndteres riktig, er de en fantastisk relasjonsbygger. Her får du Vivas beste tips for å skjerpe nyhetsbrevene dine.

  1. Skap verdi for mottakerne

    Gi leserne mer enn kampanjetips og lave priser. Opprett en relasjon med nyttige tips, innsiktsfulle tekster og verdiskapende innhold. Jeg kan love deg at bedriften din sitter på tonnevis av kunnskap. Så finn frem kollegaer, samle kunnskapen og del den med andre. Ifølge Ginny Meneo (Hubspot) bør et nyhetsbrev være 90 prosent opplysning, 10 prosent salg.

    2. Heller kort enn langt

    Et nyhetsbrev trenger ikke være langt. Biz Journal mener at 200 ord er passe; det fører til høyest åpningsrate. I tillegg til åpningsrate er det enda en grunn til å fatte seg i korthet: nemlig menneskers digitale oppmerksomhet. Wyzowl forteller at vår oppmerksomhetsspenn har minsket med en fjerdedel på 15 år.

    3. Bruk dataene dine

    Sett opp et regneark med en oversikt over nyhetsbrevene dine og åpningsraten deres. Let etter fellesnevnere på de brevene som får flest åpninger. Dette er et godt tips for å knekken på seiglivede myter om hva du tror leserne dine liker. 

 

  1. Hold styr på dagene

    Kayla Carmicheal skriver på Hubspot at du bør sende nyhetsbrev på torsdager for høy åpningsrate, mens Opt In Monster mener at det er liten forskjell mellom ukedagene. Derimot bør du unngå helgene. Uansett hva du velger, så gjør research for bransjen din og utnytt din egen data. Hva så med frekvensen? Campaign Monitor anbefaler å sende minst én gang i måneden, men ikke flere enn to ganger i uken

 

  1. Gjør det enkelt for leserne

    Fortell konkret hva nyhetsbrevet dreier seg om i emnelinjen, og bruk tall både der og i brødteksten. Tall bryter opp og fanger oppmerksomheten. Del opp tekstene i punkter der det passer seg. Det gjør ting enklere for øyet. Akkurat som med all UI og UX, skal brukerne stå i fokus. Det skal være superenkelt å slutte å abonnere på nyhetsbrevet ditt. 

 

Takk for at du leste! Hold utkikk hos Viva for flere spennende tips om innhold.

Mer Viva i innboksen din!