Forretningsfordeler med SEO

5

Publisert 26 juni 2020, 10:06 av Olle Ekdahl

SEO, søkemotoroptimalisering eller søkeordsoptimalisering, er noen av navnene man pleier å kalle arbeidet for å utvikle et nettsteds synlighet i søkeresultater på for eksempel Google og Bing. Begge søkemotorene er viktige kilder for innhenting av informasjon i en innledende fase. Hele 40 000 googlinger foretas i verden i bare dette sekund. Er du interessert nok til å lese videre?

Mennesker i 2020 har en tilvent søkeatferd, noe tallet 3,5 milliarder søk per dag i verden understreker (Internet Live Stats 2020). Hensikten med et søk er ofte å få svar på et spørsmål, finne et sted eller se hvordan Jennifer Anistons verdensberømte frisyre i Friends så ut.

Være seg om forretningsvirksomheten din går ut på å løse et oppbevaringsproblem, bli funnet av turister på en adresse eller inspirere til en ny look, trenger du et nettsted med relevant og brukervennlig innhold. Innhold som er strukturert på en tydelig måte, har unike tekster og gode bilder. Det er akkurat dette SEO-arbeid handler om, og som bør være en hjørnestein i forretningsstrategien din.

 

«SEO for Viva er prosessen rundt optimalisering av digitalt innhold for både søkemotorer og brukere for å fortjene synlighet og forbedre opplevelsen på nettstedet.»

 

Søkeanalyse

 

Den kanskje mest kritiske delen av en veloverveid SEO-strategi er å undersøke hvordan det faktiske søkemarkedet ser ut for akkurat virksomheten din. I Viva kaller vi dette for Søk- og atferdsanalyse, og dette er i praksis en markedsanalyse kun på søkemotoren. Et noe smalere, men i hovedsak synonymt begrep på engelsk er «Keyword Research». 

 

Gode spørsmål å stille før en markedsanalyse og fortløpende under prosessen er følgende: 

 

  • Hva søker folk etter som er relevant for bedriftens virksomhet?
  • Hvor stor er denne atferden?
  • Hvor befinner søkeren seg i kjøpsprosessen når den bruker akkurat denne frasen?

 

Siden Google i praksis har et naturlig monopol i Sverige, er det fra denne aktøren vi trenger å hente inn vår data om folks søkeatferd. I 2020 må du dessverre på en eller annen måte bruke penger for å få frem detaljert data om søkeatferd (Eksempelvis søkevolum på et angitt søkeord), enten gjennom SEO-verktøy eller gjennom å kjøre kampanjer i Google Ads.

 

Mange antakelser om hvordan mennesker søker for å nå dette nettstedet eller denne virksomheten som er fokus for analysen, må vike i denne prosessen. Andre legges til. Kanskje er begreper rundt et konkurrerende produkt verd å vises på for å tilby din løsning i stedet? Er produktet ditt kanskje et supplement til en dyrere vare som er verd å synes ved av den grunn? 

I praksis genererer søkeanalysen et antall «porteføljer» – eller sagt på annet vis: lister med hovedsøkeord «boremaskin» (alt. broadtail) og undersøkeord «boremaskin billig Uppsala» (alt. longtail) med disse ords tilknyttede søkevolum. 

 

Disse søkeordporteføljene kan vi nå bruke ved å plassere dem å en smart måte i nettstedsstrukturen vår i den hensikt å lage redaksjonelt innhold som besvarer disse søkespørsmålene.

 

Opprett innhold som kunden din er ute etter

 

Basert på søkeanalyser og et grundig innsiktsarbeid rundt akkurat dine kunder og potensielle fremtidige kunder trenger du å utvikle et kundefokusert innhold. Tekster både for kategorier på nettstedet, men også for de enkelte produktene, om du nå er en nettforhandler. Dersom firmaet ditt driver med videresalg av andre merkevarer, har du mye å hente hjem på å utvikle unike tekster for produktene. Siden flere selger akkurat samme ting, får du da bedre synlighet i søkeresultatet ob bedre konvertering om akkurat teksten din er tydelig for akkurat kunden din og riktig for produktet. Beskrivende høykvalitative bilder av produktene dine er også viktig. Kanskje et 360-graders bilde eller video. Optimalisering av bilder for økt synlighet i søkemotorer har lenge vært mulig gjennom beskrivende «alt-tekst», men 360-graders bilder er ikke noe som premieres i rangeringen hos Google, men på den andre siden verdsettes dette av kundene. 

 

SEO trengs i alle deler av kjøpsreisen

 

Når du har identifisert søkevolum og hvilke som er viktige for virksomheten din og nettstedets synlighet, er det neste steget å sette deg inn i kundens søkeatferd i reisen mot et kjøp. Avhengig av hvilket steg på reisen kunden befinner seg, må innholdet ditt kunne besvare de ulike behovene. 

 

Forestill deg at du skal kjøpe en ny drill for å rigge til et velorganisert hyllesystem på boden. Den gamle drillen er gått i stykker, og nå trenger du en ny. Det første søket ditt blir da noe à la «beste drill» eller hvorfor ikke «beste boremaskin» (ingen av oss hjemmesnekkere vet forskjellen. Her vil du som kunde ha informasjon om hvilke ulike driller som finnes samt hvilke funksjoner akkurat du trenger for å løse dine eventuelle fremtidige «bore-hull-i-veggen-problemer». 

 

Etter å ha tilegnet deg kunnskap og informasjon legger du kanskje til side researchen for å gjenoppta den et par dager senere igjen for å søke på «18-volts boremaskin». Det første søket ga deg innsikt om at du – som gjennomsnitts hjemmefiksende huseier – skal fikse litt hjemme, så holder den typen vel og lenge. Her blir søkeresultatet ditt på Google mye smalere, og sammen med Google Shopping-annonser vises også en side med overskriften «Boremaskiner for hjemmefiksere», sammen med en undertekst som utlover mer info og et stort utvalg. Du klikker og får enda mer informasjon om de ulike prisklassene og hvilke merker som finnes som finns. Overblikket er tydelig og du som presumtiv kunde får all info om leveringstider og frakt, eller hvorfor ikke beholdningsoversikt og nærmeste butikk? Konverteringen er et faktum og researchen er utført digitalt, men kjøpet trenger ikke nødvendigvis å skje på nett. 

 

Et godt optimalisert nettsted kombinerer kunnskapsbesvarelse med konvertering. I en ideell verden trenger ikke da kunden å søke videre for i neste steg finne den typen av drill som passer til akkurat den unike kundens behov. Noe akkurat den siden med informasjonen også besvarte. Og dette gjør at den kundereisen kan i enkelte tilfeller kortes ned. Men summa summarum er at om bedriften din kan gi kunden den informasjonen og det innholdet den søker, kan du bygge relasjon i en tidlig fase, noe som er uhyre fordelaktig fra et branding-perspektiv.  

 

Mål og evaluer innholdet

 

En søkemotoroptimalisering av nettstedet er nødvendig å foreta og noe som må opprettholdes og justeres fortløpende, men ofte trengs bare et større arbeid å utføres innledningsvis. Så å prioritere SEO i markedsstrategien din er i dag av grunnleggende betydning. 

 

For å evaluere hvordan nettstedets innhold verdsettes av brukerne kan du måle effekten fra tallene i Google Analytics. Der kan du tydelig spore hvor trafikken kommer fra, om det er via direktelenker, organiske søkeresultater eller annen betalt markedsføringsaktivitet, som Facebook Ads, Bannerannonsering eller Google Ads. Disse bør også inngå i mediemiksen din. En velstrukturert og godt sammensatt markedsføring med egne, kjøpte og fortjente kanaler gir nemlig et fantastisk resultat for omsetningen. 

 

Men det går også an å måle effekten av SEO-arbeidet gjennom en synlighetsindeks – der kvantitative og kvalitative parametere tas i betraktning. Din nøyaktige posisjon i SERP-en (søkeresultatet) på dine kvalitative fokussøkeord, men også kvantitative søkevolum fra mindre lønnsomme søkeord. En annen måte å måle arbeidet med søkemotoroptimalisering er den dataen søkemotoren selv rapporterer for enkelte og grupper av søkeord gjennom verktøyet Google Search Console.

 

Tekst: Vivas SEO Manager Olle Ekdahl som til daglig analyserer søkevolum for å optimalisere nettsteders struktur og tekst. Alt for å gi våre kunders kunder den beste opplevelsen av nettsidens innhold. 

Mer Viva i innboksen din!