Fremhev folkene bak firmaet – et intervju med Mathias Eriksson

2

Publisert 15 juni 2018, 08:06 av Lukas Lind

Mathias Eriksson jobber som Social Media Manager hos Viva Media i Oslo. Han mener at sosiale medier er det perfekte stedet å vise frem en mer personlig side av en bedrift.
– Her handler det om å bygge relasjoner og bruke et lettfattelig språk, sier Mathias Eriksson.

De alle fleste bruker i dag sosiale medier, noe som gjør det til det mest passende stedet for bedrifter å oppholde seg på. Din tilstedeværelse på sosiale medier kan ha som mål å øke merkevarebevisstheten rundt virksomheten eller være forretningsorientert med sikte på å tiltrekke seg flere kunder.

– Den vanligste feilen bedrifter gjør når de jobber med sosiale medier, er at de ikke setter seg et tydelig mål. Men det er uhyre viktig å definere hvorfor man legger ned tid i å vises på for eksempel Facebook eller Instagram. Om man har en klar målsetting, er det mye enklere å kommunisere tydelig med publikum og oppnå resultater, forklarer Mathias Eriksson, Social Media Manager på Viva Medias Norgeskontor.

 

Perfekt for å skape relasjoner

I sosiale medier bør man huske på at det ikke handler om enveiskommunikasjon, men om en dialog. Her handler det om å skape relasjoner.
– Derfor er det en fordel å bruke et løst og ledig språk. Et tips er å stille spørsmål for å få i gang en dialog med følgerne dine, foreslår Mathias.

Ifølge ham passer også sosiale medier godt for å vise frem en mer personlig side av firmaet. For eksempel kan det handle om «ukens ansatte», der man presenterer personene bak de ulike funksjonene.
– På denne måten kobler man følgerne tettere til seg og de får en følelse av å kjenne bedriften.

 

Kunnskap er viktigere enn noensinne

Det er nok få som ikke fikk med seg at Mark Zuckerberg, Facebooks grunnlegger og administrerende direktør, i januar gikk ut med nyheten om at det blir vanskeligere for bedrifter og medier å nå ut i strømmen på Facebook, og at de nå velger å prioritere innlegg som får mange kommentarer og samhandlinger. Men Vivas Mathias Eriksson uttrykker ingen uro, men mener at det i dag kreves  kunnskap om hvordan sosiale medier fungerer for å effektivt nå ut.
– Her i Viva Media jobber vi i henhold til Facebooks anbefalinger for å øke synligheten. Dette er noe som kundene åpenbart ser fordelene med. I løpet av det siste året har vi lagt merke til at folk virkelig har fått opp øynene for effekten av sosiale medier. Dette fører også til at konkurransen øker, men det belyser samtidig hvor viktige sosiale medier er som markedsføringskanaler.


Mathias Eriksson har tre tips for bedrifter som vil lykkes i sosiale medier:

1. Tenk over hva som er formålet/hensikten med kampanjen. Ønsker dere å oppnå merkevarebevissthet? Eller er dere ute etter å selge en viss vare? Vær tydelige helt fra starten av.

2. Hvordan skal kampanjen optimaliseres og kommuniseres rent strategisk?

3. Følg opp og optimaliser underveis. Rapporter og finn ut hvordan kampanjen går og har gått.

 

Dynamisk remarketing er i dag grunnleggende

Dersom bedriften din har en nettbutikk, vil Mathias virkelig slå et slag for å ta i bruk dynamisk remarketing. Det som skiller dynamisk remarketing fra vanlig remarketing, er at du mer spesifikt kan re-annonsere et produkt mot den kunden som har vist en interesse for akkurat det produktet.
– Det er en perfekt måte å fange opp dem som har vist en interesse. Det krever litt forarbeid før man kan implementere det, men vi ser alltid at det fungerer veldig bra. Vi legger opp kampanjene mot et spesielt budskap og målgruppe. Den første interessen vekkes ofte hos mottakeren, men selve kjøpet skjer ofte via re-annonseringen, sier Mathias Eriksson.

Mer Viva i innboksen din!