Google bekrefter ny stor SEO-oppdatering

2

Publisert 15 april 2019, 13:04 av Lukas Lind

Den 12. mars gjorde Google en ny større oppdatering av resultatene i den organiske søkelisten. For å unngå forvirring og spekulasjoner har de nå også gitt den et navn: March 2019 Core Update. Men i vanlig stil er de derimot knepne med informasjon om hva som faktisk er oppdatert.

Målinger utført av Search Metrics og Sistrix siden oppdateringen begynte, viser at et stort antall sider er påvirket, både positivt og negativt, og at mange av dem som ble påvirket av den store oppdateringen i april 2018, nå påvirkes i motsatt retning. Dette kan tolkes som om Google selv anser at tiltakene som ble vedtatt i den forrige oppdateringen, var litt for ekstreme og derfor nå tilbakejusteres noe.

For dem som ble rammet negativt, har Google ingen konkrete råd. Dårligere synlighet i søkeresultatene trenger ikke bero på at noe er feil på en side, det kan også bero på at konkurrerende sider er revurdert og nå rangerer høyere i stedet. Google henviser til sine generelle retningslinjer for hvordan man oppretter sider som rangerer høyt:

Fokus på den besøkende
Pass på å imøtekomme den besøkendes behov og besvar alle spørsmål direkte på siden. Om du får inn mange spørsmål om tjenester eller produkter via mail eller telefon, har du antakelig ikke tilstrekkelig godt innhold på nettstedet ditt.

Lag innhold som gir merverdi
Utvikle nettstedet ditt fra en besøkendes ståsted. Hva ville du ønske å se på siden om du søkte en viss informasjon eller produkt? Gi den besøkende en grunn til å velge akkurat ditt nettsted og anbefale det til andre.

Raskhet
Besøkende blir mer og mer kresne over hvor raskt en side laster. Dette blir enda tydeligere med enheter som mobiler og nettbrett, når prosessor- og nettverkshastighet påvirker lastingstidene ytterligere. En rask nettside har nå høyere synlighet i søkeresultatene enn en langsom en, i de fleste tilfeller.

Styrk merkevaren din
En sterk merkevare har lenge vært en stor faktor for synligheten, og det vil den fortsette å være i lang tid fremover. Dette innebærer at du må utvide markedsføringen din til flere kanaler for å øke bevisstheten om nettstedet eller firmaet ditt. God SEO er fremdeles grunnlaget for en vellykket søkemotormarkedsføring, men for å ta det neste steget må man gå utenfor sitt eget nettsted.

 Hvis du har merket at trafikken din har avtatt den siste måneden eller om du har tapt terreng på søkeord som du tidligere hadde høy synlighet på, bør du ta en titt på konkurrentene som nå ligger foran deg. Hva gjør de på sine sider som gjør at Google regner dem for å være bedre? Kanskje du kan få et par tips for hvordan du kan gi dine beøkende en bedre opplevelse og dermed øke synligheten og trafikken din igjen.

Hvis du derimot har sett en økning i synlighet og trafikk, er du på rett spor. Fortsett med det du gjør og «keep up the good work».

Mer Viva i innboksen din!